Wat is Cinetree?

Wij zijn een online platform dat haar leden toegang biedt tot de beste films en documentaires. Samen met onze curators maken een voorsortering in het wereldwijde filmaanbod en kiezen daarin films met belangrijke thema’s, maatschappelijke relevantie, en verhalen die raken. Kijken doe je als lid via onze website of apps. Met de winst die wij ophalen met deze dienst willen wij Nederlandse films en documentaires steunen: in 2015 produceerden we al een kortfilm en een videoclip, we hopen dat er meer volgt.

Waarom moet ik lid worden?

In het huidige medialandschap zie je soms door de bomen het bos niet meer! Daardoor gaan belangrijke of belangwekkende films en documentaires te vaak ongezien, en dat is zonde.

Cinetree schept overzicht in het wereldwijde filmaanbod en zorgt zo dat onze leden niet alleen de broodnodige must see’s onder ogen krijgen, maar dat zij ook films kijken waar ze anders misschien aan voorbij zouden gaan. Belangrijk hierin zijn de persoonlijke aanbevelingen die bij ons voor elke film te vinden zijn. Verder willen wij het Nederlands filmlandschap steunen; hier zullen wij onze winst dan ook in investeren.

Wat zijn curators?

Zit je wel eens eindeloos te zoeken naar welke film je moet kijken? Onze dienst helpt je uit de brand!

Curators zijn namelijk mensen met verstand van zaken, zij die een persoonlijke catalogus op zak hebben en jou precies kunnen vertellen waarom jij een bepaalde film wel eens interessant zou kunnen vinden – of, op zijn minst, waarom hij of zij die film interessant vond en vindt dat anderen deze film ook moeten gaan zien. Kort gezegd: een curator is een poortwachter met goede smaak.

Welke curators zijn er?

Tot dusver zijn er films geselecteerd door filmmakers, een fotograaf, acteurs, film(journalisten) en filmhuis- en festivalprogrammeurs. Voorbeelden? Jelle Brandt Corstius, Halina Reijn, Jeroen van Koningsbrugge, Nalden, Jimmy Nelson, Joris Luijendijk, Jim Taihattu, Sacha Polak, Hans Beerekamp, Dirk van der Straaten, Raymond Walravens, Ally Derks, Martin Koolhoven en Ernst-Jan Pfauth.

Hoe werkt het?

Om de films en documentaires die Cinetree selecteert te kunnen kijken, dien je lid te worden. Hierbij kun je kiezen voor een maandabonnement of een 'per film' abonnement. 

Onze catalogus bestaat uit twee delen: het maandabonnement en het archief. Neem je een maandabonnement, dan krijg je elke week twee nieuwe films voorgeschoteld die stuk voor stuk een maand lang, onbeperkt te bekijken zijn. 

Hoe zit dat? Nadat een film in het maandabonnement heeft gezeten wordt deze bijgeplaatst in archief. Hier kun je films dan weer los huren. Na betaling is zo'n film 48 uur beschikbaar. Neem je een abonnement 'per film', dan heb je enkel toegang tot de films in het archiefdeel van de collectie. 

Met jouw abonnementsgeld draag je overigens bij aan de ontwikkeling van nieuwe, unieke cinema met bijzondere verhalen!

Kan ik met jullie dienst ook in het buitenland filmkijken?

Vanwege filmrechten zijn onze films enkel beschikbaar in Nederland. In de toekomst zullen wij zeker het buitenland gaan opzoeken!

Lidmaatschap

Wat kost een abonnement?

Vanaf januari 2016 kost een maandabonnement €5,99 per maand. Hiervoor krijg je tweewekelijks nieuwe films voorgeschoteld, dus 10 per maand. Ook word je op de hoogte gehouden van onze events en bezigheden.

Wil je alleen losse films huren? Dit kan vanaf €2,99 per titel, zonder verborgen kosten.

 

Wat krijg ik voor mijn lidmaatschap?

Als lid met een maandabonnement krijg je elke week twee nieuwe films voorgeschoteld die stuk voor stuk een maand lang onbeperkt beschikbaar zijn. Bovendien heb je toegang tot het archief waarin de films die Cinetree in haar maandabonnement heeft aangeboden voor een klein bedrag alsnog on demand bekeken kunnen worden.

Neem je een 'per film' abonnement dan kun je in ons archief losse films huren.

Tenslotte draag je met jouw abonnementsgeld bij aan de ontwikkeling van nieuwe, unieke cinema met bijzondere verhalen.

Hoe kan ik lid worden?

Klik rechtsboven op ‘Word lid’ en vul het formulier in. Hier kun je kiezen voor een maandabonnement of lidmaatschap waarmee je losse films kunt huren. Ook vind je hier de mogelijkheid een eventuele actiecode in te voeren.

Het lidmaatschap is persoonlijk, niet overdraagbaar en niet bedoeld voor commercieel gebruik. Je moet 16 jaar of ouder zijn, of toestemming hebben van jouw wettelijke vertegenwoordiger, om lid te worden.

Wanneer moet ik betalen?

Wanneer je lid wordt zullen we eerst eenmalig vragen om een afschrijving van 2 cent. Dit is om je betalingsgegevens te verifiëren. Vervolgens kun je Cinetree 14 dagen vrijblijvend proberen. Zeg je je account in deze tijd niet op dan zal deze automatisch verlengd worden. Zowel filmkijken als opzeggen kan waar en wanneer je maar wilt: wel zo handig!

Wanneer je films uit het archief wilt bekijken zul je los per film moeten betalen. We zijn bezig met een betaalsysteem waarbij je makkelijker kunt afrekenen, bijvoorbeeld per maandrekening of prepaid met een portemonneesysteem.

Heb je je account opgezegd en wil je weer terug, dan kan dit elk gewenst moment. Bij heractivatie wordt het abonnementsgeld (in het geval van een maandabonnement) gelijk afgeschreven. Heractivatie van je account gaat per direct en hier zijn geen extra kosten aan verbonden.

Welke betalingsmethoden ondersteunen jullie?

Je kunt bij ons betalen met de volgende betalingsmethoden:

  • Creditcard
  • iDeal

Is betalen via een creditcard veilig?

Absoluut! Wij maken gebruik van een SSL (Secure Socket Layer) verbinding met de creditcardmaatschappijen, waarbij je creditcardgegevens ‘versleuteld’ verzonden worden. Deze ‘versleuteling’ gaat zelfs zo ver dat voor ons het creditcardnummer niet te zien is.

De creditcardbetaling lukt niet, hoe komt dit?

De oorzaak voor het weigeren van de creditcardautorisatie varieert van ‘niet voldoende saldo’ tot geen verbinding kunnen krijgen met de creditcardmaatschappij. Indien een dergelijk probleem zich voordoet adviseren we je contact met jouw creditcardmaatschappij op te nemen. Dan kan beoordeeld worden wat de uiterste betalingslimiet is en of daarbij eventueel andere betalingswijzen van toepassing zouden kunnen zijn.

Kan ik ook films kijken zonder lid te worden?

Wanneer een 'per film' abonnement neemt heb je geen vaste lasten. Wel kun je dan vrijblijvend shoppen in ons archief!

Ik ben lid geworden. Waar kan ik films kijken?

Direct vanaf de homepage, via onze Android en iOs apps. Wanneer je inlogt op onze site of via een van onze apps zie je altijd ons meest recente aanbod. Via de website kun je ook films huren in het archief.

Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

Als je ingelogd bent, kun je onder 'Gegevens' jouw abonnement beëindigen–scroll naar beneden om de knop te vinden. Na opzegging van je lidmaatschap kun je nog films kijken tot aan de dag waarop de eerstvolgende geplande afschrijving zou plaatsvinden.

Hoe wijzig ik het e-mailadres waarmee ik lid ben geworden?

Na inloggen kun je onder 'Gegevens' het e-mailadres veranderen.

Kijken

Hoe kan ik films kijken?

Cinetree is beschikbaar op de volgende schermen:

  • PC en Mac
  • Televisie met behulp van een HDMI-kabel van uw pc/mac naar de TV, Apple TV en via Google Chromecast vanaf Android en iOS)
  • iPad/iPhone via de Cinetree iOS app of in de browser
  • Android via de Cinetree Android app

Let op! Films op Cinetree worden via het Internet naar jouw apparaat ‘gestreamd’. Mocht je een datalimiet hebben in jouw (mobiele) internetaansluiting, houd dan goed de verbruikte data in de gaten. Cinetree is niet verantwoordelijk voor extra gemaakte kosten buiten het abonnement als gevolg van het overschrijden van een dergelijke datalimiet.

Hoe vaak kan ik een film kijken?

Zowel met een maandabonnement als bij losse aankoop kun je onze films zo vaak kijken als je wilt. Wanneer je een losse film huurt uit het archief is deze ook zo vaak te bekijken als je wilt, maar dan wel binnen een tijdsbestek van 48 uur.

Wel is hierop een Fair Use Policy van toepassing. Die houdt vooral in dat je jouw account uitsluitend gebruikt in een privé-setting en hem niet overdraagt aan anderen. Cinetree zal met verschillende methoden controleren of je jouw account niet misbruikt. Bij (pogingen tot) fraude loop je het risico dat jouw account wordt gesloten. Zie voor meer informatie de algemene voorwaarden

Hoe pas ik de ondertiteling aan?

Met de CC-knop rechtsonderin kun je ondertiteling aan/uit zetten (met uitzondering van een paar van onze oudere films, waarbij de ondertitels ingebakken zijn).

Op Apple appareten met iOS (iPhone, iPad, iPod) kun je via Instellingen > Algemeen > Toegankelijkheid > Ondertiteling en bijschriften aanzetten (Subtitles & Captioning). Hier kun je een preset kiezen of zelf een stijl aanmaken zodat je ondertitels naar jouw smaak hebt bij onze films!

Op Android apparaten tik je tijdens het afspelen ergens op het scherm, selecteer vervolgens de dialoog-knop (het tekstwolkje) en vind daar de instellingen. Bij het het afronden met 'done' hervat het afspelen.

Waarom moet ik bijbetalen voor een losse film?

Wanneer je wordt gevraagd te betalen voor een losse titel probeer je een film te kijken die buiten het maandabonnement valt, of probeer je film te kijken zonder filmabonnement. 

Hoe kan ik een film huren?

In het archief vind je films die niet meer binnen het maandabonnement te bekijken zijn. Deze titels zijn los te huren.

Na eenmalig afrekenen heb je 48 uur om de film zo vaak als je wilt te bekijken.

Kan ik films ook downloaden en ze later bekijken?

Nee, vooralsnog is onze manier van aanbieden, 'streaming video', alleen online te bekijken. Het is om verschillende redenen niet mogelijk en/of toegestaan om de films te downloaden voor later gebruik.

Van welke kwaliteit zijn de films?

Wij proberen altijd de hoogste kwaliteit te streamen. In de regel is dit Full-HD (1080p).

Bij uitzondering zijn sommige films alleen in SD beschikbaar. Daarbij wordt de kwaliteit die jij te zien krijgt automatisch aangepast op basis van jouw internetverbinding en de specificaties van het apparaat waar je op wilt kijken. Zo kijk je altijd de beste kwaliteit die we in jouw situatie kunnen bieden.

De beeldkwaliteit lijkt niet optimaal, waaraan ligt dit?

Test jouw internetverbinding via speedtest.net of speedof.me (zonder Flash), en klik hier (voor Mac/Windows) en hier (voor Android/iOS) om te kijken welke kwaliteit je met jouw apparaat en internetverbindingen hoort te halen. Als deze veel beter is dan de kwaliteit van de Cinetree-stream kan het zijn dat het een gevolg is van de leeftijd van de film of de wijze waarop het in eerste instantie al is opgenomen. Neem bij twijfel contact op met de klantenservice.

Zijn de films ondertiteld?

Ja, we streven ernaar om alle niet-Nederlandstalige films met Nederlandse ondertiteling aan te bieden. In de regel is dit aan en uit te zetten met de knop rechtsonderin onze player.

Op welke apparaten kan ik films kijken?

De films van Cinetree zijn te bekijken op de volgende apparaten:

  • PC (Windows 7 of hoger)
  • Mac (OS X 10.11 of hoger)
  • TV (via Apple TV, Google Chromecast vanaf Android en iOS en HDMI-kabel)
  • Smartphone (iOS en Android)
  • Tablet (iOS en Android)

 

Hoe kan ik jullie films op mijn TV kijken?

Cinetree is helaas nog niet als op zichzelf staande app beschikbaar in de smart-omgevingen van smart tv's. Wel zijn we deze aan het ontwikkelen.

Gelukkig zijn er voldoende alternatieve methodes om van onze films op de televisie te genieten. 

  • Dit kan via Google Chromecast, met onze Android app. Via een iPhone of iPad kijk je met onze iOS app. Chromecasten kan ook vanuit je browser.
  • Ook is het mogelijk om via Apple Airplay vanaf een iOS of OSX apparaat de films naar een Apple TV te streamen.
  • Een laatste alternatief is nog om de computer met een HDMI kabel aan te sluiten op de televisie en het bureaublad uit te breiden of te dupliceren. Zo kun je toch de films op TV kijken. Lees hier hoe.

Aan welke eisen moet mijn apparaat minimaal voldoen?

Voor alle ondersteunde apparaten gelden de volgende eisen:

Verbinding: Een stabiele internetverbinding is cruciaal voor een perfecte beeld- en geluidservaring. Voor de beste kwaliteit wordt een downloadsnelheid van tenminste 5mbit/s aangeraden. WiFi- en mobiele netwerken kunnen een negatief effect hebben op de kwaliteit van de stream. Test de snelheid van je internetverbinding via Speedtest.net of speedof.me (zonder Flash).
Browser: Safari (vanaf versie 9.0), Google Chrome (vanaf 37), Internet Explorer (vanaf versie 11.0), Microsoft Edge en Firefox (vanaf 32) worden ondersteund.
Javascript: Voor de beste gebruikservaring moet Javascript in jouw browser ingeschakeld zijn. Controleer hier of dat het geval is.
Cookies: Voor de beste gebruikservaring moeten cookies in jouw browser ingeschakeld zijn. Controleer hier of dat het geval is.
   

 

Ik twijfel of mijn apparaat geschikt is om films op te kijken.

Voor Windows en Apple OSX computers kun je hier klikken om te kijken of je apparaat de films van Cinetree kan weergeven. Voor mobiele apparaten (Android of iOS) klik je hier. Neem bij twijfel contact op met de klantenservice.

Ook kun je gewoon een abonnement nemen: de eerste maand kun je gratis proberen en opzeggen.

Waarom speelt mijn film speelt niet (goed) af?

Dit kan heel verschillende oorzaken hebben. Doorloop onderstaande stappenplannen om het probleem te vinden en op te lossen.

OSX/Windows

  • Ons aanbod is alleen beschikbaar in Nederland. Zit je in het buitenland of op een buitenlands IP vanwege een proxyserver, dan is dat de reden dat de films niet spelen.
  • Probeer een andere film. Speelt die wel, neem dan contact op met de klantenservice.
  • Probeer een andere browser. Speelt de film daarin wel, neem dan contact op met de klantenservice.
  • Controleer je internetverbinding via speedtest.net of speedof.me (zonder Flash).
  • Schakel popupblokkeringen of externe popup-blockers in je browser uit.

Android/iOS

  • Ons aanbod is alleen beschikbaar in Nederland. Zit je in het buitenland of op een buitenlands IP vanwege een proxyserver, dan is dat de reden dat de films niet spelen.
  • Probeer een andere film. Speelt die wel, neem dan contact op met de klantenservice.
  • Controleer je internetverbinding via speedtest.net of speedof.me (zonder Flash).

Als het probleem hiermee nog altijd niet is opgelost, neem dan contact op met de klantenservice. Vermeld daarbij de link die onder ‘Share these details’ wordt gegenereerd als je naar SupportDetails.net gaat. Dan kunnen we je zo snel en goed mogelijk helpen.

Op hoeveel verschillende apparaten kan ik tegelijk ingelogd zijn?

Onze films zijn op twee apparaten tegelijk te kijken. Wel zo handig als jij en je partner tegelijk iets anders willen kijken, of je eens een film wilt delen met een vriend of vriendin.

Gebruiken jullie cookies?

Ja, dit doen wij om een zo goed mogelijke kijkervaring en dienstverlening te kunnen garanderen. Lees voor meer informatie onze Algemene Voorwaarden en bijbehorend Privacy Policy.

Op welke Android-apparaten is jullie aanbod beschikbaar?

Het Android-landschap is breedgezaaid. Doordat het, in tegenstelling tot iOS, een open platform is zijn er talloze combinaties van hardware, telefoonmerk en Android-versie mogelijk. Bovendien voeren telefoonfabrikanten doorgaans hun eigen aanpassingen in de software door die conflicten kunnen opleveren.

Wij streven er uiteraard naar om op zoveel mogelijk apparaten beschikbaar te zijn. Vooralsnog is minimaal Android 4.1 vereist om de films uit te spelen. Momenteel spelen de films in de app onder andere op onderstaande devices:

  • Nexus 9
  • Nexus 7 2013
  • Nexus 5
  • Nexus 4
  • Nexus 10
  • Samsung Galaxy S5 
  • Samsung Galaxy S4
  • Sony Xperia Z2
  • Sony Xperia Z3
  • Motorola Moto X
  • LG G3
  • LG G2

Spelen de films niet op jouw apparaat? Neem dan contact op met de klantenservice via [email protected] en vermeld daarbij het typenummer van jouw apparaat en de Android-versie die je draait.

NB: Als films niet spelen op jouw Android smartphone of tablet is de Chromecast functionaliteit hoogstwaarschijnlijk alsnog beschikbaar!

Hoe gebruik ik de Android en iOS apps?

Met de apps kun je alle films zien waar jij met jouw account recht op hebt. Na inloggen zie je de filmposters staan. Swipe door de catalogus en druk op de poster van de film die jij wilt zien. De film zal nu direct beginnen met spelen.

Met de player controls kun je naar een gewenst punt in de film zoeken, pauzeren, de film stoppen of terug naar de catalogus. Ook is het mogelijk om met de Chromecast-knop de film via Chromecast op de televisie te kijken. Dit is zelfs mogelijk als jouw apparaat het uitspelen van films niet ondersteunt!

Waarom werkt Chromecast niet op mijn Android-apparaat?

Vaak is dit op te lossen door de film te stoppen (vierkantje) en nogmaals te starten. Soms helpt het ook om de player te sluiten met het kruisje en de film opnieuw te selecteren.

Als dit alles niets uithaalt, controleer dan of jouw WiFi-verbinding stabiel genoeg is.

Contact

Hoe communiceren jullie met mij?

We sturen wekelijks een nieuwsbrief met daarin updates over het filmaanbod, kijktips en andere nieuwtjes. Ook kun je ons volgen op Facebook, Twitter, Instagram.

Als je ons een direct message stuurt zullen we je zo snel mogelijk beantwoorden! Ook kun je ons contacteren via [email protected] of [email protected]

Hoe blijf ik op de hoogte van de publicatie van nieuwe films en ander nieuws rondom Cinetree?

Volg ons op Twitter, wordt vrienden op Facebook, lees onze blog en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Hoe kan ik in contact komen met de klantenservice?

Via mail: [email protected]

Cinetree
in de media