Any way the wind blows

Het is een warme dag in Antwerpen. We volgen Natalie, haar broer Chouki, diens vriend Walter en zijn ex Lara, een schrijver en diens vrouw, twee studenten die van een feestje houden en nog een aantal personages in dit bonte speelfilmdebuut van Tom Barman (dEUS).

Cinetree Staff deelt 'Any way the wind blows'
Barman bouwt een stad

Film leent zich uitstekend voor het door elkaar gooien van verschillende verhaallijnen. Daar waar we jullie voorheen al een groot plezier deden met de zogenaamde omnibusfilms (een film die bestaat uit meerdere medium-lengte films door verschillende regisseurs, in ons geval Boccaccio ’70 en Paris Je T’aime) is het nu tijd voor een goede ensemblefilm: een film waarbij meerdere personages en verhaallijnen binnen één verhaalwereld worden gevolgd. Denk Short Cuts, La Règle du jeu of Magnolia. Vandaag op het menu: Any way the wind blows! 

Één dag en één stad, dat is de arena voor de vele personages in deze film. Wat niet van belang is wordt van belang gemaakt en andersom: het leven uit alledag wordt gestileerd en daarin vindt Tom Barman (frontman van dEUS) zijn verhalende waarde. Zoals het een goede ensemblefilm betaamt worden de verhaallijnen wel (in meer of mindere mate) bij elkaar gebracht. Denk bijvoorbeeld aan de kikkerregen in Magnolia of de dramatische samenloop van omstandigheden in Crash: men kan niet alleen laten zien hoe verschillend we zijn, maar ook hoe erg we verbonden zijn. Laat het in het geval van deze film nu ook nog eens een warme zomerdag zijn, en laat de regisseur zijn muzikale instincten nu eens botvieren in ritmische montage en vloeiende dialogen en we hebben een film die goed doorrolt. 

Maar eigenlijk is Any way the wind blows niet alleen een ensemblefilm, maar ook een moderne stadssymphonie. In de jaren twintig was dit een vorm waarin filmmakers het beeld vulden met de vormen en ritmes die het stadsleven te bieden had. Barman schakelt zijn dialogen en composities zo ritmisch aan elkaar dat het spel met vorm dat het spel met vorm minstens zo vermakelijk is als de luchtige dialogen. Bovenal zien we een stad die wordt opgebouwd vanuit diens inwonende personages, waarbij de beats als klinkende heipalen worden ingezet. Tijd voor een muzikale film in het staartje van de zomer!

Film in feiten

  • De ringtones die in de film te horen zijn komen van dEUS-liedjes. Schrijver/regisseur Tom Barman is frontman van deze band.
  • Barman had het idee voor de film al voordat hij een carrière als muzikant begon. Hij kreeg de financiering echter pas rond toen hij bekend was als popartiest.
  • De tweede filmrol voor Matthias Schoenaerts, die daarna in grotere films als Zwartboek, Rundskop, De Rouille et d’os (met Marion Cotillard, ook te vinden op Cinetree), A Bigger Slash en The Danish Girl zou spelen.
  • Het enige personage dat het in de film over film heeft is een blinde.
“Jij haspelt alles door elkaar.”
Any way the wind blows
  • Tom Barman
  • 2003
  • Frank Vercruyssen, Diane De Belder, Eric Kloeck
  • Comedy, Drama

Deze films werden ook geselecteerd door
Cinetree Staff

Per film

Huur per Film
€2,99 / €5,99
  • Net uit de bioscoop
  • Klassiekers al vanaf 2,99
  • Op thema geselecteerd
  • Gehuurde films zijn 48 uur te bekijken

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Filmclub

Join the club!
€5,99 p/m
  • Altijd 10 films die je gezien moet hebben
  • Wekelijks nieuwe filmkeuzes
  • Introducties door Cinetree Curators
  • Exclusieve uitnodigingen & extra’s
  • Elk moment opzegbaar

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Cinetree
in de media