Girlhood

Marieme woont in de banlieus. Wanneer ze zich aansluit bij een 'bande de filles' wordt ze zelfverzekerder en lijkt haar bestaan kansrijker te worden, maar makkelijker wordt haar leven er niet op.

Scenariste Anne Barnhoorn deelt 'Girlhood'
Shine bright like a diamond

Opgroeien kan lastig zijn, dat liet Richard Linklater zien met Boyhood. Echter was dit een film voor en door een van de meest gerepresenteerde bevolkingsgroepen, die van de (Engelstalige) blanke middenklasse man. Nu is Girlhood wel én niet de tegenhanger van deze film in diverse opzichten. We volgen een zwart meisje in een achterstandswijk, maar meer dan dat volgen we meisjes in een moeilijke omgeving die hun weg naar vrouw-zijn zoeken. De originele titel van ‘Girlhood’ is Bande de Filles, en dat is ook precies waar je kennis mee mag maken

Céline Sciamma onderzocht met Water Lilies en Tomboy al eerder op empathische wijze coming-of-age thematiek–met Bande de Filles neemt ze de overgang van puberteit naar volwassenheid bij jonge zwarte vrouwen onder handen. De kansen zijn gering (school is vaak moeilijk door persoonlijke omstandigheden, de arbeidsmarkt is er slecht aan toe, relaties en zwangerschappen zorgen voor problemen) maar de jonge vrouwen proberen zich er tegen te wapenen.

Hoofdpersoon Marieme knalt van het scherm: haar blik is waakzaam, kwetsbaar en dapper. Langzaam maar zeker zien we haar begrip van haar situatie proberen om te zetten in actie, hoe ze haar plek zoekt in de maatschappij, ten opzichte van andere jonge vrouwen en ten opzichte van de mannen in haar leven. Céline Sciamma regisseert met aandacht en representeert op bedachtzame wijze een groep die in mainstream cinema meer aandacht zou mogen krijgen. Juist door momenten te vangen in plaats van plot te stuwen wordt de complexiteit van het leven gevat. En zelfs wanner de lichten worden gedempt en we slechts gekleurde silhoutten en reflecties zien lichtten de hoofdrolspeelsters van Girlhood op als ware diamanten. Cinema Matters.

Film in feiten

  • De grootste productionele opgave lag in het verkrijgen van de rechten op de Rihanna song ‘DIAMONDS’. Nadat de artieste de scène onder ogen kreeg waarvoor het nummer werd gebruikt gaf zij gelijk haar goedkeuring.
  • Schrijfster/regisseuse Céline Sciamma werkte met ongetrainde acteurs en castte de film met meiden die ze in de omgeving van de film aantrof.
  • De regisseur raakte geïntrigeerd door de groepen meiden die ze in de voorwijken van Parijs bij winkelcentra zag rondhangen. In navolging van deze fascinatie vond ze hun blogs en stileerde de film rondom hun smaak en levensstijl.
“I stopped and I watched you. You were beautiful. I told myself that was a perfect moment, and I’d never forget it.”
Marieme (Girlhood)
  • Céline Sciamma
  • 2015
  • Karidja Touré, Assa Sylla, Lindsay Karamoh
  • Drama
  • 113 minuten

Per film

Huur per Film
€2,99 / €5,99
  • Net uit de bioscoop
  • Klassiekers al vanaf 2,99
  • Op thema geselecteerd
  • Gehuurde films zijn 48 uur te bekijken

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Filmclub

Join the club!
€5,99 p/m
  • Altijd 10 films die je gezien moet hebben
  • Wekelijks nieuwe filmkeuzes
  • Introducties door Cinetree Curators
  • Exclusieve uitnodigingen & extra’s
  • Elk moment opzegbaar

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Cinetree
in de media