I Vitelloni

Vijf jonge mannen uit een klein Italiaans dorpje staan op een kruispunt in hun leven. Wie van hen zal een sprong in het diepe wagen?

Cinetree Staff deelt de klassieker 'I Vitelloni'
Een enkeltje uit het land van enkelbijters

Je hebt stiekem torenhoge ambities, maar de architectuur van je dromen ontstijgt die van je omgeving. Misschien is dit wel nog steeds de plek waar je geboren bent. Tijd om een plan te trekken en het op te volgen! Het is wat Federico Fellini deed, maar het was pas nadat hij in artistieke crisis kwam dat hij er een film over besloot te maken. Een beetje comedy, een beetje drama en volop prachtige sfeerbeelden uit een vervlogen Italië.

I Vitelloni was zijn tijd redelijk vooruit, maar tegelijk zo invoelbaar. Misschien omdat het zo’n tijdloos gegeven is, je geboorteplaats willen ontworstelen. Het zou zo maar je eigen levensverhaal kunnen zijn en daarom bood Fellini met deze film zo’n bitterzoete ode aan hen die hun eigen leven sturing geven. Ironisch genoeg mocht hij na een flop zijn script van La Strada niet ontwikkelen (wat later een klassieker zou worden) en werd gevraagd een comedy te schrijven. Door tijdsnood begon hij te putten uit zijn eigen jeugd, en het resultaat was een film die hem zijn eerste internationale distributiedeal zou opleveren. 

Toch zou het nog zo’n tien jaar duren voordat autobiografische verhalen de film zouden domineren, en filmmakers die dit met herkenbare stijl deden als ‘auteurs’ gezien zouden worden. Toen de nieuwe golven van jonge filmmakers hier happig op inbeten kwamen er dan ook diverse debuutfilms met vergelijkbare situaties bovendrijven. Van de Amerikaanse Movie Brats maakte Martin Scorsese Mean Streets, en deed George Lucas een gooi met American Graffiti–allen verhalen over jonge knapen wiens blik op de horizon net iets hoger gericht is dan die van hun vrienden. In hetzelfde straatje valt natuurlijk ook Les Quatre Cent Coups van François Truffaut, waarvan het stilstaande eindshot bijna iconisch zou worden voor dit soort film. Iets dichter bij huis ligt het vlaamse De Helaasheid der Dingen hier natuurlijk ook niet ver hier vandaan.

 

Heb jij je ontworstelt aan een milieu waar je niet boven het maaiveld mocht uitsteken? (Of heb je gewoon zin in een prachtige zwart-wit tragicomedy?) Dan is deze film voor jou! I Vitelloni neemt een enkeltje uit het land van enkelbijters.

Film in feiten

  • Wanneer Moraldo aan het eind van de film afscheid neemt met “Good bye, Guido” hoor je de stem van regisseur Federico Fellini–waarschijnlijk is dit om het autobiografische karakter van de film te onderstrepen.
  • De rol van Sergio Natali was bedoeld voor Italiaans regisseur Vittorio de Sica (voorvechter van het Neo-Realisme), maar deze bedankte voor de rol.
  • Voor schrijver/regisseur Fellini zijn ‘vitteloni’ de “werkloze middenklasse, moederkindjes. Ze schitteren tijdens de feestdagen en wachten de rest van het jaar die periode af.”
  • De film lanceerde de carrière van Alberto Sordi, een van de grootste na-oorlogse Italiaanse komieken.
“We all talked about leaving, but only one of us, one morning, without a word to a soul, actually left.”
Fausto Moretti (I Vitelloni)
  • Federico Fellini
  • 1953
  • Alberto Sordi, Franco Fabrizi, Franco Interlenghi
  • Comedy, Drama
  • 104 minuten

Deze films werden ook geselecteerd door
Cinetree Staff

Per film

Huur per Film
€2,99 / €5,99
  • Net uit de bioscoop
  • Klassiekers al vanaf 2,99
  • Op thema geselecteerd
  • Gehuurde films zijn 48 uur te bekijken

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Filmclub

Join the club!
€5,99 p/m
  • Altijd 10 films die je gezien moet hebben
  • Wekelijks nieuwe filmkeuzes
  • Introducties door Cinetree Curators
  • Exclusieve uitnodigingen & extra’s
  • Elk moment opzegbaar

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Cinetree
in de media