L'Amour Fou

Spreading great stories

  • Nooit meer keuzestress: de mooiste films vind je in onze maandselectie

  • Extra verdieping via de filmclub, artikelen en inleidingen van experts

  • Naast je abonnement 30% korting op de huurcollectie

  • Altijd opzegbaar

14 dagen gratis, daarna €7,99 per maand

L’Amour Fou is een zorgvuldig gereconstrueerd portret van mode-icoon Yves Saint Laurent. De film is ontstaan in nauwe samenwerking met de persoon die hem misschien wel het beste kende van iedereen; zijn levenspartner Pierre Bergé. Het resultaat is een stijlvol document over liefde, leven, en kunst.

Anna Nooshin over 'L'Amour Fou'

Liefde voor de gekte

door Thomas van den Berg

Yves Saint Laurent is een man met inmiddels mythische statuur. Zijn naam is synoniem aan mode, zijn nalatenschap ongekend. Maar achter de baanbrekende ontwerpen en vooruitstrevende ideeën over de samenhang van mode, kunst en identiteit school een man van vlees en bloed.

Toen Christian Dior in 1957 het leven liet, was Yves Saint Laurent de gedoodverfde opvolger. In het opvolgende jaar blies hij de Franse modewereld gelijk nieuw leven in met zijn eerste collectie, met daarin de inmiddels iconische Trapèze jurken. Hij was toen 22.

In latere jaren zou hij experimenteren met uiteenlopende vormen waarbij kledingstuk en drager één werden. Niet onbelangrijk daarin waren zijn keuzes van modellen (voor het eerst niet altijd wit, niet altijd stokpoppetjes), het vertalen van kunstwerken in zijn ontwerpen, of simpelweg op het idee komen om een broekpak voor vrouwen te maken. Wanneer hij iets te vieren had gaf hij extravagante feesten, en YSL zelf werd net zo goed een icoon als de kleding die hij ontwierp.

In 1966 opende YSL aan de Rive Gauche een boetiek. Zijn eerste klant? Catherine Deneuve. Het jaar daarop werd hij gevraagd haar kostuums te ontwerpen voor Belle de Jour, een van de bekendste films van Luis Buñuel. Hierna zou YSL nog vele malen voor Deneuve ontwerpen, onder andere voor haar werk in de 1983 klassieker van Tony Scott, The Hunger. Maar ook voor Claudia Cardinale’s rol in The Pink Panther en Romy Schneider in Dirty Hands verzorgde hij onvergetelijke looks.

In 1983 was hij de eerste levende ontwerper die een retrospectief kreeg in het Metropolitan Museum van New York. Misschien is dit ook niet zo gek: Saint Laurent legde met zijn partner Pierre Bergé een zeer riante kunstcollectie aan, maar liet zich ook altijd overduidelijk inspireren door hoge en vooruitstrevende kunst. Misschien wel het meeste klinkende voorbeeld hiervan is zijn Mondriaan-jurk. De opgebouwde collectie was van zichzelf echter ook al monumentaal geworden, en de recordbrekende veiling ervan loopt dan ook als rode draad door deze documentaire. Kunst was de spil die YSL tot zijn ontwerpen leidde, hem op de been hield, en die hem met zijn partner verbond.

Verhaal doen over YSL mondt snel uit in grootse verhalen en indrukwekkende ideeën, maar uiteindelijk was Yves Saint Laurent ook maar een mens, eentje vol van liefde en gekte, van L’Amour Fou. De afgelopen jaren is er aan twee fictiefilms begonnen om het leven van Saint Laurent uit te lichten, maar uiteindelijk wisten deze nooit door te dringen tot de man zelf. Deze documentaire komt daar een stuk verder in. Want, wat kan er nou ook beter werken dan de persoon in kwestie de film te laten openen, en iemands levenspartner simpelweg het verhaal erachter te laten vertellen? Zo was de insteek van regisseur Pierre Thoretton, en het resultaat mag er zijn. Denk je niets op te hebben met de modewereld? Kijk dan in ieder geval de eerste vier minuten van deze film om kennis te maken met een man die worstelde met zichzelf, maar desondanks zijn visie op de wereld heeft kunnen vormgeven. De kans dat je hierna meer over hem wil weten, is dan ook vier maal zo groot.

Must-see, omdat:

  • 1. L’Amour Fou een zorgvuldig gereconstrueerd portret is, waarbij de film is ontstaan in nauwe samenwerking met de persoon die hem misschien wel het beste kende van iedereen; zijn levenspartner Pierre Bergé.

  • 2. Je met deze documentaire een bijzonder inkijkje krijgt in het leven van een zeer iconische modeontwerper. Met de baanbrekende kleding die hij creëerde heeft Yves Saint Laurent een duidelijke voetafdruk achtergelaten in de modewereld.

  • 3. Deze film veel meer is dan een portret van een modeontwerper. Ook voor hen die geen affiniteit hebben met de modewereld is dit een prachtige documentaire over een man die worstelt met zichzelf.

“I understand that the most important encounter in life is the encounter with oneself.”

Yves Saint Laurent (L'Amour Fou)

Deze film werd ook geselecteerd door Anna Nooshin

Populaire

Spreading great stories

  • Nooit meer keuzestress: de mooiste films vind je in onze maandselectie

  • Extra verdieping via de filmclub, artikelen en inleidingen van experts

  • Naast je abonnement 30% korting op de huurcollectie

  • Altijd opzegbaar

14 dagen gratis, daarna €7,99 per maand