Like Father, Like Son

Twee Japanse gezinnen, de een van een succesvol zakenman, de ander van een simpele elektronica handelaar, komen erachter dat hun zoons bij geboorte zijn verwisseld. Nu staan ze voor de vraag: gaan ze terugruilen? Of geldt opvoeding sterker dan een bloedband?

Cinetree Staff deelt 'Like Father, Like Son'
Ozu meets Linklater

Als je wilt weten hoe het Japanse gezinsleven evolueerde tussen de jaren ’30 en vroege jaren ’60, dan kun je terecht bij het oeuvre van Yasujirō Ozu. Diens films zijn vrijwel synoniem met gemoedelijke weergaven van de verhoudingen van gezinnen in het land van de rijzende zon. Maar Ozu is niet meer, en we zijn inmiddels een goede 54 jaar verder sinds zijn laatste film. Gelukkig is er Hirokazu Koreeda om ons te laten zien hoe er heden ten dage wordt geleefd.

Ozu’s stijl leunde sterk op de pictorale traditie van Japanse schilderkunst en de geometrische architectuur (zijn shots oogden vaak relatief ‘plat’, de camera stond relatief laag bij de grond–ter hoogte van de ooglijn van iemand die geknield op de grond zat). In tijden waarbij technologie en stadsleven nog op de achtergrond aan het opdoemen waren legde Ozu zijn camera af en toe zelfs neer op plekken buiten het verhaal, om even de omgeving zijn werk te kunnen laten doen. “Pillow shows” noemde hij deze, momenten van bezinning. 

Hirokazu Koreeda neemt de moderne tumult en levendigheid meer mee in zijn stijl. De camera is vrijer, vaak handheld en het snijtempo ligt ook meer in lijn met moderne standaarden. Verwacht echter geen flitsende filmmakerij, maar meer iets als het Japanse equivalent van Richard Linklater–die Amerikaan die ook met zulke simpele, maar doeltreffende middelen dichtbij emotionele verstandhoudingen kan komen.

 In Like Father, Like Son pakt Koreeda een gegeven dat uit een pulproman zou kunnen komen, maar spint daar zulke mooie personages omheen dat het geheel tot leven komt. De tegenstellingen tussen twee gezinnen die samen tot een besluit moeten komen zijn niet altijd even subtiel, maar de manier waarop het gespeeld en gedoseerd wordt maakt dat de film oprecht en fris blijft voelen.

 

Film in feiten

  • De film viel in de prijzen op Cannes, maar viel ook bij Steven Spielberg in de smaak. Deze kocht de rechten via zijn DreamWorks, die nu bezig zijn met een Amerikaanse remake van de film.
  • Schrijver/regisseur Hirokazu Koreeda (Tokyo, 1962) wilde eigenlijk schrijver worden maar rolde na zijn afstuderen een baan in als assistent bij TV Man Union. Van daaruit besloot hij zelf te willen regisseren en schoot zijn eerste film in 1991, documentaire Lessons from a Calf.
  • In korte tijd heeft Koreeda een reputatie opgebouwd als belangrijk hedendaags Japans filmmaker. Inmiddels heeft hij al 8 films op zijn naam die vaak reflecteren op privé vs publieke zaken. Zijn film ‘Still Waking’ baseerde hij op zijn eigen familie.
  • Winnaar van de Juryprijs in Cannes 2013.
“Together now.”
Ryota (Like Father, Like Son)
  • Hirokazu Koreeda
  • 2013
  • Masaharu Fukuyama, Machiko Ono, Yôko Maki
  • Drama
  • 121 minuten

Deze films werden ook geselecteerd door
Cinetree Staff

Per film

Huur per Film
€2,99 / €5,99
  • Net uit de bioscoop
  • Klassiekers al vanaf 2,99
  • Op thema geselecteerd
  • Gehuurde films zijn 48 uur te bekijken

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Filmclub

Join the club!
€5,99 p/m
  • Altijd 10 films die je gezien moet hebben
  • Wekelijks nieuwe filmkeuzes
  • Introducties door Cinetree Curators
  • Exclusieve uitnodigingen & extra’s
  • Elk moment opzegbaar

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Cinetree
in de media