Paradies: Liebe

Europese vrouwen gaan op zoek naar liefde aan de Keniaanse kust. Regisseur Ulrich Seidl presenteert een naakte verhandeling over sugar mama's en loverboy's, en de vraag voor wie liefde nu precies handelswaar is. Het eerste deel van een opmerkelijk drieluik.

Eva Duijvestein deelt Paradies: Liebe
Hier nemen de mannen je zoals je bent
door Liset Hamming

Wat is liefde, en wat vind je als je ernaar op zoek gaat? ‘Kom met me mee. Ik weet dat je erg naar liefde verlangt. En ik kan je echte liefde geven’ gonst het in Paradies: Liebe door de straten. Is dat wat je wil?

Teresa (Margarethe Tiesel) is een Oostenrijkse van vijftig. Ze dropt haar puberende dochter en kat bij een vriendin en stapt op het vliegtuig naar Kenia. In Kenia wacht een andere vriendin haar op, die brengt haar naar een toeristisch hotel voor een lange vakantie. We weten niet veel over het leven van deze vriendin, maar zien al snel dat zij een ‘sugar mama’ is: een meestal oudere vrouw die een, in dit geval Keniaanse, man op allerlei manieren in zijn financiële behoeften voorziet. In ruil voor seks. Het is een ruil die haar goed bevalt. ‘Je moet hun huid ruiken. Onvergetelijk. Die ruikt naar kokos. Ik wil altijd wel likken en bijten. Het is waanzinnig. Je zult het zien.’

Maar Teresa voelt zich ongemakkelijk bij de gedachte dat ze ‘zo maar’ seks kan hebben met deze exotische mannen. ‘Dat durf ik nooit,’ biecht ze op, en haar vriendin legt uit dat het gewoon gebeurt. ‘Vanzelf. Je hoeft er niks aan te doen. Let it flow. Let it be en flow.’

Ulrich Siedl, die ook een aantal documentaires maakte, onderzocht voordat hij met het filmen van deze trilogie begon een aantal jaar het fenomeen ‘toerisme’. ‘Toerisme zegt veel over de wereld waarin we leven’, legt hij in een interview over Paradies: Liebe uit. Naar aanleiding van dit onderzoek ontstonden er drie verhalen over drie verschillende vrouwen die ieder op hun eigen manier met vakantie gaan, op zoek naar wat ze nodig hebben. De ene als katholieke missionaris (Paradies: Glaube, 2012), een andere om af te vallen op een dieetkamp voor jongeren (Paradies: Hoffnung, 2013). Teresa, uit Paradies: Liebe, het eerste deel van de trilogie, gaat met vakantie naar Kenia. Op zoek naar liefde en genegenheid.

Geloof, hoop en liefde - de drie goddelijke deugden uit 1 Korintiërs 13:13, die volgens Christelijke traditie je helpen te leven zoals God je bedoeld heeft.

"Wie betaalt, bepaalt. Althans zo lijkt het."

Teresa’s behoefte aan liefde en genegenheid is groter dan haar initiële schroom. Ze stelt zich open voor een Keniaanse man, Munga (Peter Kazungu), die anders lijkt te zijn dan de andere Keniaanse mannen die zich aan haar opdringen. Hij lijkt écht om haar te geven. ‘Ik hou ervan als ze me lang aankijken. Ik bedoel, dat hij naar me kijkt als persoon. Niet alleen de buitenkant. Dat hij je recht in de ogen kijkt.’ Het is precies wat haar vriendin haar verteld had: hier nemen de mannen je zoals je bent. Daarmee zegt ze: hier wel, thuis niet. ‘Wat denk je, zal ik me van onderen scheren?’ vraagt Teresa haar ervaren vriendin de eerste dag. ‘Nee joh, alsjeblieft niet. Dat schaamhaar willen ze hier juist. Ze houden van alles wat wild is. Dat hoort erbij. Je hoeft niks speciaals te doen’, verzekert zij Teresa. Want alles wat ze altijd voor ‘die mannen’ thuis hebben moeten doen, hoeft hier niet.

Natuurlijk ontdekt ook Teresa dat ze voor haar ‘liefde’ met Munga diep in haar buidel moet tasten, maar ze voelt zich geliefd, gezien en – ook al snapt ze niet precies hoe - gewaardeerd. De rolverdeling die Teresa heeft opgezocht, kan en wil ze niet helemaal overzien. Dat maakt de film interessant en pijnlijk. Want ze is eenzaam en hier is alles mogelijk. Wie betaalt, bepaalt. Althans zo lijkt het.

De omgekeerde wereld die Siedl schetst door de financiële ongelijkheid tegen de achtergrond van de prostitutie van mannen in plaats van vrouwen te plaatsen, plaatst ons bovendien in een nog ongemakkelijkere positie. ‘En toen heb ik hem geleerd hoe je “geile bok” zegt in het Duits. Dat zei hij dan na: geile bok. Kun je je voorstellen?’ Ideeën over macht, geld, seks, liefde en eenzaamheid worden op allerlei manieren aangeraakt en door elkaar geschud. Siedl wil dat we zelf ons standpunt bepalen, terwijl Teresa moedig doorstapt.

Maakt het uit dat het hier om mannen in plaats van vrouwen gaat die ‘geile bok’ in hun mond gelegd krijgen? Maakt het uit dat het verhaal zich in Afrika afspeelt? In welk opzicht speelt onze westerse, postkoloniale en seksuele moraal daarbij een rol? En hoe beïnvloedt dat ons bij het zoeken naar liefde? Siedl laat, zonder het uit te spellen, méér zien dan alleen de ongelijke verdeling van macht en geld tussen rijk en arm in de wereld. Hij laat ons onszelf zien.

"Ik trek me nergens meer wat van aan. Nu kies ik voor mezelf. Ze nemen me maar zoals ik ben."
vriendin van Teresa (Paradies: Liebe)
  • Ulrich Seidl
  • 2012
  • Margarete Tiesel, Peter Kazungu, Inge Maux
  • Comedy / Drama
  • 120 minuten
  • 31 augustus

Per film

Huur per Film
€2,99 / €5,99
  • Net uit de bioscoop
  • Klassiekers al vanaf 2,99
  • Op thema geselecteerd
  • Gehuurde films zijn 48 uur te bekijken

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Filmclub

Join the club!
€5,99 p/m
  • Altijd 10 films die je gezien moet hebben
  • Wekelijks nieuwe filmkeuzes
  • Introducties door Cinetree Curators
  • Exclusieve uitnodigingen & extra’s
  • Elk moment opzegbaar

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Cinetree
in de media