The Killer Inside Me

Een Texaanse hulpsherrif ontpopt zich langzaam maar zeker tot psychopaat.

Sallie Harmsen deelt 'The Killer Inside Me'
Verleidelijke moordenaar

“Het vervelende aan opgroeien in een klein stadje, is dat iedereen denkt te weten wie je bent”, mompelt de verteller en hoofdpersoonnage in de openingsscène van The Killer Inside Me. Als hulpsheriff van een stoffig plaatsje in Texas, anno jaren '50, ritselt Lou Ford zich in het dagelijks contact vriendelijk en voorkomend door de gemeenschap, terwijl binnenin hem demonen huizen.

Wat ooit begon met een moeder die haar masochistische fantasie uitleefde op haar zoon – zo leren we in een korte flashback – groeit gestaag uit tot een keten van gruwelijke misdrijven. Ford kan niet anders, meent hij zelf. Om eerdere misstappen te verbergen, moet hij wel afrekenen met eenieder die op het punt staat zijn ware aard vrij te geven. En om te overleven, heeft hij geleerd zijn sociale ineptie op meesterlijke wijze te verhullen, met een holle, vertrouwenwekkende wijze van spreken: alles vattend in gemeenplaatsen. 

En dan blijkt zo’n stadje in het zuiden van de Verenigde Staten – waar iederéén omfloerst converseert – een plek waar een gestoorde moordenaar zich lang staande kan houden. Mis gaat het pas wanneer de hulpsheriff een destructieve relatie aangaat met een knappe prostituee (Jessica Alba), en zichzelf dieper in de problemen werkt. 

 Met The Killer Inside Me levert de Britse veelfilmer en genrehopper Michael Winterbottom (24 Hour Party People, The Road To Guantanamo) zijn eerste Amerikaanse film af, een opvallend stijlvol gefilmde noir-misdaadthriller, gebaseerd op een pulproman van schrijver Jim Thompson, uit 1952. Een van de naarste en beste boeken in zijn soort, volgens Stanley Kubrick, die Thompson verschillende malen inhuurde als scenarist (o.a. voor The Killing). 

The Killer Inside Me ging veel verder dan gebruikelijk binnen het misdaadgenre, en met zijn verfilming lijkt Winterbottom commentaar te willen leveren op het vaak makkelijk te consumeren geweld in film. Wanneer Ford een vrouwengezicht stuk slaat, gebeurt dat met de hand, en met moeite. Dreunen die echt aankomen, ook bij de kijker, die het dan nog een halve film dient uit te houden bij de ernstig verknipte, maar toch tamelijk aimabele hoofdfiguur. 

Acteur Casey Affleck, met zachte stem en babyface, is perfect voor de rol, en slaagt er knap in Ford niet zozeer menselijk, als wel geloofwaardig te houden. Winterbottoms verteltrant is wat warrig, vol bij-figuren die komen en gaan, en verliest aan venijn wanneer de ontwikkelingen gaandeweg grotesker worden, maar in de geheel eigen, stoïcijnse wijze waarop Ford zich door de Texaanse gemeenschap – en film – beweegt, en alles naar zijn eigen logica schikt, gaat een duivelse verleiding schuil. 

Waar eerdere, thematisch verwante films vaak of net iets te grappig waren (American Psycho, naar Easton Ellis) of juist volstrekt humorloos (Haneke’s Funny Games U.S.) , slaagt The Killer Inside Me erin zowel naar als vermakelijk te zijn. Een verontrustende combinatie. 

dit artikel van Bor Beekman verscheen eerder in de Volkskrant.

Film in feiten

  • Het pianostuk dat Lou speelt is de 25e variatie van Johann Sebastian Bach’s Goldberg Variaties.
  • Hoewel Casey Affleck, Jessica Alba en Kate Hudson prima namen zijn werden in eerste instantie grotere namen beoogd voor de hoofdrollen, namelijk Tom Cruise, Natalie Portman, Michelle Williams, Anne Hathaway en Amanda Seyfried.
  • Andrew Dominik, schrijver/regisseur van o.a. ‘The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford’ was ook ooit bezig met een script voor deze film en wilde deze regisseren met Tom Cruise in de hoofdrol. Toen Cruise niet kon liet Dominik het project vallen.
“I got a foot on both sides of the fence. They were put there early, and they stayed put. I can't move. I can't jump. All I can do is wait until I split, right down the middle.”
Lou Ford (The Killer Inside Me)
  • Michael Winterbottom
  • 2010
  • Casey Affleck, Kate Hudson, Jessica Alba
  • Thriller, Misdaad
  • 109 minuten

Deze films werden ook geselecteerd door
Sallie Harmsen

Per film

Huur per Film
€2,99 / €5,99
  • Net uit de bioscoop
  • Klassiekers al vanaf 2,99
  • Op thema geselecteerd
  • Gehuurde films zijn 48 uur te bekijken

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Filmclub

Join the club!
€5,99 p/m
  • Altijd 10 films die je gezien moet hebben
  • Wekelijks nieuwe filmkeuzes
  • Introducties door Cinetree Curators
  • Exclusieve uitnodigingen & extra’s
  • Elk moment opzegbaar

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Cinetree
in de media