Als je later groot bent

  • 2019
  • Documentary
  • 21 minuten

Als je later groot bent beschouwt de werkende mens gedurende een werkdag. De stilte en afstand binnen de film creëren een absurdistisch portret dat je af doet vragen wat het betekent om mens te zijn in een door werk gedreven samenleving.

Cinetree & CineSud delen 'Als je later groot bent'.

Over de film

Wat is werk?

Iedereen werkt en iedereen moet werken. De 40-urige werkweek dient als basis van onze sociaal-kapitalistische maatschappij. Werk consumeert het grootste deel van onze beschikbare tijd voor het grootste deel van ons leven. Kantoor- en lopendebandwerk zijn symbolen geworden voor het verspillen van tijd aan nutteloos werk.

De documentaire toont een dag in het leven van de werkende mens en de daarbij aansluitende sleur. Met een enorm geduld kijkt de film naar forenzen in de file en in de metro. Allemaal onderweg naar hun werk. Enorme kantoorpanden waar honderden mensen aan het werk zijn. Allemaal identiek achter een computer aan het typen. De constante herhalingen achter de lopende band.

De film beschouwt de werkende mens gedurende een werkdag en reduceert werk tot zijn uiterlijke verschijningsvorm. Het maakt de tijd voelbaar en doet je reflecteren op de betekenis van arbeid.

Regievisie

“Op 13 oktober 2018 ben ik vader geworden van een jongetje, Beek,” vertelt regisseur Max Baggerman. “Het krijgen van een kind dwong mij om te reflecteren op het leven dat ik nu leid en het leven dat ik voor Beek voor ogen heb. Dit in combinatie met mijn naderende afstuderen en de daar bijbehorende onzekere toekomst heeft mij veel doen nadenken over werk.”

“Wat is de zin van werk en ben ik het daar mee eens? Onze sociaal-kapitalistische maatschappij is gefundeerd op de 40-urige werkweek. Werk consumeert dan ook het grootste deel van onze beschikbare tijd voor het grootste deel van ons leven. Als we vijf dagen per week, negen uur per dag van huis zijn, hoe redden we het in godsnaam om én geld te verdienen, én kinderen op te voeden, én voor onszelf, onze ouders en anderen te zorgen, én politiek, sociaal, cultureel en technologisch bij te blijven als we ook nog willen slapen? In dat opzicht is de 40-urige werkweek een vrij grote opoffering van tijd.”

“Met deze documentaire wil ik deze tijd benadrukken. Dit doe ik door zonder commentaar te kijken naar werkende mensen. De kijker leert niet wat ze doen, ze zien slechts werkende mensen. Door te kijken naar de visuele verschijningsvorm van werk wil ik de kijker dwingen te reflecteren.”

Over de maker

Max Baggerman is naast elektricien, forensisch onderzoeker, muzikant en vader nu ook documentaire-regisseur. Na vele opleidingen te hebben genoten, heeft Max zijn passie herkend en gevolgd door aan de Nederlandse Filmacademie te gaan studeren.

Max is een filmmaker van twee uitersten. Enerzijds maakt hij zeer conceptuele films, zoals MACHT (2017) en zijn afstudeerfilm Als je later groot bent (2019), waarbij hij de nadruk legt op de filmisch ervaring en de filosofische impressie, anderzijds maakt hij films met een empathische en persoonlijke benadering, zoals zijn derdejaars film Rustzoeker (2018). Gedurende zijn opleiding zijn deze twee uiterste altijd gescheiden gebleven.

In de toekomst hoopt Max deze uiteenlopende stijlen te combineren en veel verschillende films te mogen maken. Er liggen plannen klaar voor fictiefilms, documentaires, filminstallaties en een (online) lesprogramma filosofie en film.

Must-see, omdat:

  • 1. Het geduld waarmee de camera kijkt naar werkende mensen een abstractie creëert die de kijker doet reflecteren op het begrip werk.

  • 2. De film de werkende mens gedurende een werkdag beschouwt en werk reduceert tot zijn uiterlijke verschijningsvorm.

  • 3. De film door de sleur te laten zien waar wij als mens inzitten, een pleidooi is voor de kritische mens die om zich heen blijft kijken.

“Wat is de zin van werk en ben ik het daar mee eens?”

Max Baggerman