Bijltjesdag

Spreading great stories

  • Maandelijks 15 films & docu’s die je bijblijven

  • Geselecteerd en ingeleid door experts

  • 30% korting op huurfilms

14 dagen gratis, daarna €7,99 per maand

De tachtigjarige Hans is klaar om te sterven. Maar eerst krijgt hij te maken met een spook uit zijn verleden, die de sleutel tot zijn uiteindelijke vrede in handen heeft.

Cinetree & CineSud delen 'Bijltjesdag'.

Over de film

Hans (80) is jarig en klaar om de kaarsjes op zijn verjaardagstaart uit te blazen. Dit wil hij doen met vermeende kracht, want hij is klaar om te sterven. Dan duikt er plots een schim van een veertienjarige jongen op, die de sleutel in handen heeft om Hans de innerlijke rust te geven waar hij zo naar verlangt.

Regievisie

Bijltjesdag, of Day of Reckoning in het Engels, is een bovennatuurlijk overgangsritueel-drama met een redemption-plot,” vertelt regisseur Gideon van Eeden. “Het gaat over Hans, een Tweede Wereldoorlog-veteraan van de Nederlandse Thuisbrigade.”

“Op zijn tachtigste verjaardag wordt hij geconfronteerd met een geest uit het verleden, Anton, een 14-jarige fascistische jongen die Hans vermoordde tijdens de beruchte Bijltjesdag: de beruchte dag waarop de Nederlandse bevolking en gewapende milities wraak namen op collaborateurs. Wat er precies op deze dag is gebeurd, weet Hans niet meer. Hij kan zich niet herinneren of het zelfverdediging was of een wraakmoord, maar de schuld van deze dag heeft hem zijn hele leven gekweld.”

“Nu, in de schemering van zijn eigen leven, wordt hij geconfronteerd met de herinnering in de vorm van een verschijning. Hans verlangt daar heel erg naar, hoewel hij ook bang is. Hij is moe en wanhopig op zoek naar deze cruciale zelfkennis. Hij voelt zijn eigen einde naderen en moet vrede sluiten met zichzelf en deze bepalende daad uit zijn verleden.”

“Dit is ook het hoofdthema van de film: als je je niet kunt verzoenen met de daden uit je verleden, zul je nooit vrede vinden. De ongemakkelijke realiteit van een disfunctionele vader-dochterrelatie is een secundair thema. Suus, de dochter van Hans, is wanhopig op zoek naar erkenning die Hans haar nooit heeft kunnen laten zien, omdat hij voortdurend bezig was met zijn verleden.”

“Een ander secundair thema is de perceptie van de dood door de mensheid. Het verhaal onderzoekt ook het filosofische begrip dat onze noties van schuld en afrekening niet relevant zijn in het rijk van de doden. Deze thema's zijn relevant in een hedendaagse Europese samenleving waar ouderen een steeds dominanter percentage van de samenleving worden.”

“De visuele stijl van de film kan worden omschreven als een dans tussen licht en schaduw, die de barrières symboliseert tussen onwetendheid en kennis, schuld en acceptatie, opsluiting en vrijheid, leven en dood.”

“De lichtstralen en schaduw worden gebruikt om Hans zo in te kaderen dat hij gekooid of geplakt wordt binnen een bepaalde compositie. Licht en schaduw worden gebruikt om Anton een griezelige en soms angstaanjagende engelachtige aanwezigheid te geven door middel van sterk en sfeervol tegenlicht.”

“Het persoonlijke karakter van de dood wordt weerspiegeld in de cinematografie met intieme close-ups. Naarmate de film vordert, krijgt Hans meer ruimte in de composities, waardoor hij uiteindelijk van het leven wordt bevrijd.”

“De visuele stijl wordt ondersteund door symbolische objecten en rekwisieten. Onze held wordt vaak omlijst met een klok die de beknoptheid van zijn resterende leven aangeeft. Door de montage werden veranderingen in tempo en ritme gecreëerd. De spanning rond Hans’ zoektocht wordt opgebouwd door de donkere passages en de montage van lange angstige shots met plotselinge onverwachte onderbrekingen.”

“De muziek is subtiel en sfeervol, soms voelt het als een vage echo uit het verleden. Het geluid in de postproductie neemt de vorm aan van griezelig gefluister in de geest en onderbewuste herinneringen aan vreselijk geweld uit het verleden dragen bij aan het algemene gevoel van het bovennatuurlijke.”

Over de maker

Gideon van Eeden is een Zuid-Afrikaanse/Nederlandse voormalige televisieacteur en theatermaker. Nadat hij naar Nederland is geëmigreerd, werkte hij als festivalprogrammeur en filmmaker.

Zijn korte film Bijltjesdag is wereldwijd vertoond en markeert zijn debuut als regisseur van narratieve fictie. Zijn tweede korte film, The Apricot Tree (2019), wordt momenteel wereldwijd vertoond. Beide producties zijn gemaakt als onderdeel van zijn studie scenarioschrijven en regisseren bij het Raindance MA-programma van de University of Staffordshire, die hij in 2018 met onderscheiding voltooide.

Zijn derde film, God Glitch, is een bekroonde sci-fi-short die werd vertoond op Film Quest. Hij is ook in de pre-productie fase met 3:42 AM - een horror web-serie - en een korte film over een bovennatuurlijk verhaal in Zuid-Limburg: De Beul van Entgen Luyten. Zijn eerste speelfilm, een psychologische horror getiteld Darkness and Voices, is in ontwikkeling.

Must-see, omdat:

  • 1. De regisseur geleidelijk de spanning opbouwt, waardoor je als kijker mee wordt gezogen in het verhaal.

  • 2. De film een groot succes was op binnen- en buitenlandse festivals.

  • 3. Het hoofdthema van de film een diepe waarheid vertelt: als je je niet kunt verzoenen met de daden uit je verleden, zul je nooit vrede vinden.

“Niemand neemt afscheid.”

Anton (Bijltjesdag)

Spreading great stories

  • Maandelijks 15 films & docu’s die je bijblijven

  • Geselecteerd en ingeleid door experts

  • 30% korting op huurfilms

14 dagen gratis, daarna €7,99 per maand