Dante vs. Mohammed Ali

De twintigjarige Wolf wil dansen, gedichten schrijven en het allerliefste in de buurt zijn van Alexander. Echter in het boksdorp van Nederland draait alles om vechten. Blijf je te allen tijde dicht bij jezelf als je daarmee tradities verbreekt en zelfs de liefde op het spel zet?

Cinetree & CineSud delen 'Dante vs. Mohammed Ali'.

Over de film

Wolf (20) en Alexander (21) wonen in het boksdorp van Nederland, waar iedere zondag op een rondvarende boksboot wedstrijden worden gehouden. Nu zijn Wolf en Alexander uitverkoren om tegen elkaar te vechten. Alle dorpsbewoners zijn in rep en roer en rennen langs de oever mee om de wedstrijd te volgen. Maar dan weigert Wolf plotseling te vechten.

Waar Wolf zoekende is naar een eigen plek in deze traditionele wereld, is hij tot over zijn oren verliefd op Alexander. Zijn eerste liefde is onuitgesproken en beheerst al jaren zijn gedachten. Wolf heeft een artistieke geest die steeds meer tot uiting komt. In het dorp is hier geen plaats voor. Zijn verlangen naar een andere wereld wordt steeds groter, waar het gevecht tegen Alexander veel in hem losmaakt. Hij doet verwoede pogingen om Alexander te overtuigen samen op zoek te gaan naar een plek waar je alles kunt doen wat je maar wil.

Alexander heeft een pragmatische blik op het leven en gaat zonder veel vragen mee in de vechtcultuur van het dorp. Hij heeft gevoelens voor Wolf, maar kan moeilijk tot hem komen waar Wolf vaak een stap te ver gaat in zijn passie en bevlogenheid. Een re-match die na de eerste mislukte wedstrijd wordt gepland, in combinatie met de hoge sociale druk van het dorp, zorgt ervoor dat hun relatie op scherp wordt gezet.

Regievisie

“Ik ben opgegroeid in een streng religieuze omgeving, waar ik intens verliefd ben geworden op een jongen,” vertelt regisseur Marc Wagenaar. “Hij was mijn eerste grote liefde. Ik wist niet wat mij overkwam. Ik wist zelfs niet dat ik op mannen viel. In mijn opvoeding en op school is nooit over een mogelijkheid van twee mannen die samen zijn gesproken. Daarnaast was er weinig ruimte voor zelfexpressie. De verliefdheid duurde zeven jaar en hij bleek hetero.”

“Op een dag heb ik de knoop doorgehakt en ben ik naar Berlijn verhuisd. Ik kreeg onderdak bij een Russische filmmaakster en ben verhalen gaan schrijven. Ik kon mijn passie voor film nu volledig tot uiting laten komen. Vier jaar later werd ik aangenomen voor de studie Regie Fictie op de Nederlandse Filmacademie en reisde ik terug naar mijn vaderland. Omdat liefde en de liefde voor klassieke cinema mijn grootste drijfveren zijn, besloot ik op deze terugreis één ding: mijn afstudeerfilm moest en zou over de schoonheid van liefde gaan, zoals ik deze ervaren heb.”

“Waar de setting groots lijkt, hebben we ervoor gekozen om het verhaal volledig te concentreren op de twee hoofdpersonages: de ultieme romanticus versus de realist. Overige personages binnen deze wereld doen enkel schetsmatig hun intrede in het verhaal. Dit is - volgens ons - wat de verterende kracht van een eerste verliefdheid met zich meebrengt. De wereld draait om deze persoon, en de rest vervaagt.”

“Vanuit interesse voor wereldthematiek en een grote liefde voor de klassieke cinema hebben we de cameravoering en production design zo strak en zuiver mogelijk proberen in te zetten. Enkel bewegen wanneer het een functie heeft.
Waar het een abstracte omgeving betreft, maakt het verhaal gebruik van vele metaforen en symboliek. De wedstrijd op de boksboot is hier een goed voorbeeld van: liefde is een voortdurend ‘gevecht’, wat zich voortbeweegt in het leven. Verder laten we het volledig aan de kijker om interpretaties aan de metaforen en symboliek in de vertelling toe te kennen.”

“Al dan niet op het eerste oog zichtbaar heeft religie een duidelijke plaats gevonden in de vertelling. Dante en Mohammed Ali zijn twee iconische namen. Waar je als jong volwassene iconen als referentiekader hebt, zijn deze namen een voorbeeld van de vele tegenstellingen waar je in je leven mee geconfronteerd wordt.”

“Belangrijk om te vermelden is dat het absoluut geen coming-out-film is. Ik wil dat homoseksualiteit simpelweg een gegeven is. Naar mijn mening is dit de beste manier om de acceptatie van homoseksualiteit groter te maken. Hier wil ik mij 100% hard voor maken.”

“Ik werd altijd een pessimist genoemd. Ter verdediging zei ik een realist te zijn. Dit waren echter woorden uit de mond van een verbeten romanticus. Nu zal ik het voor het eerst zwart op wit zeggen: ‘Ik ben een romanticus!’.”

Over de maker

Na in Nijmegen een bachelor in Communicatie te hebben behaald is Marc Wagenaar naar Berlijn verhuisd, waar hij zijn eerste twee korte films Holy Bird (met Rolf Kanies, Der Untergang) en The Eggman (met Lars Rudolph, Werckmeister Harmonies) heeft geschreven, geregisseerd en geproduceerd.

Na vier jaar Regie Fictie aan de Nederlandse Filmacademie te hebben gestudeerd, studeerde hij af met zijn zelf geschreven Dante vs. Mohammed Ali (met Gijs Blom en Bas Keizer). De film werd lovend ontvangen en heeft vele prijzen gewonnen.

Marc is uitgegroeid tot een auteur-regisseur die authentiek werk maakt waarin schoonheid en liefde zijn grootste drijfveren zijn. Zijn focus ligt op de menselijke ziel, niet op het verstand. Nadien maakte hij de NTR KORT! Mooie Alexander (met Florian Regtien en Dimitar Nikolov).

Must-see, omdat:

  • 1. De cameravoering en production design een hommage zijn aan de klassieke cinema.

  • 2. De film schoonheid vindt in de simpelheid.

  • 3. Het verhaal gebruik maakt van vele mooie metaforen en symbolen.

“Ik ben een romanticus!”

Marc Wagenaar