El Muerto

Steef, een cowboy met een drankprobleem, vindt samen met zijn broer en schoonzus een goudader. Ellen, zijn ambitieuze schoonzus, en Luuk, een vrome priester, raken steeds meer in de ban van de rijkdom. Als Luuk in zijn goudzucht te ver gaat, moet Steef voor het eerst zijn verantwoordelijkheid nemen.

Cinetree & CineSud delen 'El Muerto'.

Over de film

Steef is ondergedoken bij Ellen, zijn schoonzus. Dan komt zijn broer, Willem, zwaargewond thuis. Snel wordt de oudste broer gehaald; Luuk, een vrome priester die Willem kan helpen bij het sterven. Op zijn sterfbed vertelt Willem over een grote goudschat die hij gevonden heeft in de wildernis.

Samen met Ellen en zijn broer Luuk gaat Steef op weg naar de aangegeven plek. Daar vinden ze een gigantische goudklomp. Tijdens het werk in de grot beginnen ze alledrie steeds groter te dromen over wat ze met dat goud willen doen.

Steef moet snel zijn drank- en gokschulden aflossen, anders legt hij het loodje. Ellen droomt ervan het kleine dorpse leven achter zich te laten en in luxe te leven in de grote stad. Luuk gaat een grote, grandioze kerk bouwen. Als oudere broer bepaalt hij dat Steef daar maar aan mee moet doen.

Luuk wordt steeds dwingender en baziger. Wanneer de goudader dan toch minder is dan gedacht, blijkt het niet genoeg om ieders dromen uit te laten komen. Onderling groeit het wantrouwen. Ze beginnen elkaar te bedriegen en te verraden. Als Ellen een poging doet om Luuk te verleiden en het goud te stelen, knapt er iets bij Luuk.

Hij verliest alle redelijkheid uit het oog. Met een zweep gaat hij Ellen te lijf en dreigt haar te vermoorden. Steef, die al zijn hele leven elke verantwoordelijkheid ontloopt, moet nu ingrijpen om de situatie te redden en zijn broer te stoppen.

Regievisie

“Hebzucht, familiebanden en wantrouwen vormen de buitenste laag van de vertelling. Maar daarachter wordt een verhaal verteld over verwachting en teleurstelling. Niet alleen omdat de goudader die de personages denken te gaan vinden enorm tegenvalt. Ook manifesteert dit thema zich binnen de personages. Wij leven in een tijd waarin veel jongeren enorm veel van zichzelf en hun toekomst verwachten, terwijl het allemaal niet zo makkelijk komt aanwaaien. Keer op keer raken deze mensen gefrustreerd en op den duur teleurgesteld, verbitterd of ontmoedigd. Deze hoogmoed vinden we terug in de personages Ellen en Luuk. In Steef zien we iemand die zo teleurgesteld is in zichzelf, dat hij het leven heeft opgegeven. Hij moet leren weer in zichzelf te geloven.”

“Film moet entertainen. Met mijn films, deze afstudeerfilm en de toekomstige films die ik hoop te gaan maken, experimenteer ik met spanningsbogen. Niet alleen op plotniveau, maar ook op scèneniveau. Ik onderzoek hoe ik een scène meer dan puur informatief kan maken. Hoe het een verhaal op zichzelf kan worden, met een begin, midden en eind waarin er iets op het spel staat. Spanning voer ik graag op met blikkenspel. De montage van klein spel is vaak genoeg - en vooral interessanter - om een dramatische situatie mee uit te leggen. Dit heb ik met El Muerto willen onderzoeken; kleine scenes waarin het blikkenspel genoeg is en dialoog slechts een opvulling.”

Over de maker

Loïs Dols de Jong (1990, Amsterdam) begon als actrice (o.a. Het Leven uit een Dag van Mark de Cloe, 2009) en script-reader. Ze behaalde een honoursdiploma voor Klinische Neuropsychologie en doorliep daarna de Filmacademie. Inmiddels is ze een Britse speelfilm aan het ontwikkelen, na het winnen van 1 miljoen pond budget bij een filmcompetitie, en is ze werkzaam als dramaturg.

Must-see, omdat:

  • 1. De film ondanks de niet-dagelijkse setting over herkenbare thema’s gaat.

  • 2. Nederlandse westerns schaars zijn.

  • 3. De dynamiek tussen de personages en acteurs van hoog niveau is.

“Met mijn films, deze afstudeerfilm en de toekomstige films die ik hoop te gaan maken, experimenteer ik met spanningsbogen.”

Loïs Dols de Jong