Kind

Ella neemt haar dochtertje Sam en Dora, het dochtertje van een collega, mee naar een museum. Samen dwalen ze door het moderne museum, strijken neer bij installaties en trakteren zichzelf op een ijsje. En dan struikelt Dora. Terwijl Ella de schaafwond verzorgt, ontstaat een verwarrende situatie.

Cinetree deelt 'Kind'

Over de film

In een modern museum wacht Ella (35) met haar dochtertje Sam (6) op haar collega en zijn dochtertje Doortje (6). Ella's collega heeft haar gevraagd of ze een middagje op het meisje kan passen.

Als Dora zich aan Ella voorstelt, raakt Ella bevangen door het eigenzinnige en oprechte roodharige kind. In het kleurrijke museum worstelt Ella met de aandrang om aandacht bij Dora te zoeken. Ze raakt overspoeld door allerlei verwarrende emoties en ze weet niet wat ze ermee aan moet.

Tijdens het spelen komt Dora ten val op de betonnen vloer waarbij ze haar knie openhaalt. In het verlaten damestoilet verzorgt Ella vol toewijding Dora’s wond. In deze intieme bubbel laat Ella zich meeslepen in het moment.

Over de maker

Joren Molter (1993, Borgercompagnie) begon tijdens de theatervooropleiding De Noorderlingen met het regisseren van fictiefilms. Op zestien jarige leeftijd werd zijn film Vol van leven geselecteerd voor de debuut-competitie op het Nederlands Film Festival. Een jaar later regisseerde hij een deel van de mozaïek-film Foreigners, die zich afspeelt in New York, Berlijn en Groningen. Op zijn achttiende werd Joren aangenomen op de regie fictie-opleiding van de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam.

Tijdens zijn opleiding regisseerde Joren vier korte films buiten de Filmacademie: De lullige levensloop van een saaie man en een drieluik over huiselijk geweld getiteld: Blauw, Elle Est Belle en Konijn met in de hoofdrollen Marcel Hensema, Wil van der Meer en Nadja Hüpscher. Jorens werk onderscheidt zich in zijn stijlvastheid. Thema’s als driften en zwaktes van de mens zijn vaak terug te zien in zijn werk. Met zijn eindexamenfilm In Kropsdam is iedereen gelukkig keert Joren voor even terug naar zijn Groningse roots waar zijn filmmakerschap begon. In deze film laat hij zien hoe een ogenschijnlijk vreedzame gemeenschap verbroedert over de rug van één persoon.

Joren Molter over Kind

“Wat gebeurt er als je verliefd wordt op een zes jarig meisje? Wat gaat er door je heen en hoe moet je hiermee leven? Kind gaat over dát moment. Het innerlijke conflict dat je iets bent wat je niet wil zijn.”

“Binnen onze maatschappij wordt pedofilie niet getolereerd. Dit gevoel snap ik. Men is bang dat hun eigen kind iets overkomt. Toch is het bij sommigen een aangeboren geaardheid en kunnen diegenen niks doen aan hun verliefde gevoelens.”

“Met Kind wil ik de andere kant van pedofilie belichten. We vangen het moment dat de 35-jarige Ella voor het eerst verliefd wordt op een kind. Dit klinkt misschien raar, dat je op je 35ste voor het eerst deze gevoelens kan ervaren, maar voor de vrouwelijke pedofielen die we gesproken hebben is dit niet zo gek. Vaak weten ze onderbewust dat ze kinderen leuk vinden, maar geven ze niet aan deze gevoelens toe. Ze komen erachter als hun eigen kind naar de basisschool gaat en met vriendjes of vriendinnetjes thuis komt spelen. Dan komt het te dichtbij en worden ze overweldigd door gevoelens.”

“Met Kind wilde ik de controversie opzoeken waarbij we door de ogen van een vrouw kijken die verliefd wordt op een meisje. Ik heb geprobeerd de beklemming te vangen van dit verstikkende gevoel.”

“Na het zien van Kind hoop ik dat de kijker de worsteling invoelt van een pedofiel. Ook al is het ambigu, je ziet tenslotte een vrouw over de grens gaan. Kind verkent de grenzen van wat wij eigenlijk vinden. Sommigen zullen boos zijn naar aanleiding van de film terwijl anderen meer begrip zullen hebben voor de situatie.”

“Een pedofiel kan verschrikkelijke dingen doen. Maar als jij geboren wordt als pedofiel, je leven lang je driften moet onderdrukken en met niemand over je gevoelens kan praten dan ben jij het slachtoffer van jezelf.”

Must-see, omdat:

  • 1. Een beladen onderwerp als pedofilie op interessante wijze belicht wordt. Het zet je aan het denken en doet je beseffen dat dit niet een kwestie van enkel goed of fout is.

  • 2. De film verkent de grenzen van wat wij eigenlijk vinden en zet ons aan het denken.

  • 3. Het innerlijke conflict tussen wat je wilt en wat sociaal acceptabel is wordt erg mooi in beeld gebracht.

“Met Kind wilde ik de controversie opzoeken waarbij we door de ogen van een vrouw kijken die verliefd wordt op een meisje. Ik heb geprobeerd de beklemming te vangen van dit verstikkende gevoel.”

Joren Molter (regisseur)