Ningyo

In een dystopische stad, waar vrouwen enkel het bezit zijn van mannen, ontsnapt de 17- jarige Valentina uit de handen van Zéro. Kwetsbaar en alleen wordt ze gered door Alex, de leider van een groep jonge, sterke vrouwen die samen vechten tegen het onrecht dat er in de wereld heerst.

Cinetree & CineSud delen 'Ningyo'.

Over de film

In een dystopische stad, waar mannen overheersen en vrouwen onderdrukt worden, werkt de jonge Valentina in een peepbooth. Als wees werd ze op jonge leeftijd van straat gered door Zéro, haar pooier.

In deze grauwe situatie komt ze plotseling oog in oog te staan met de Ningyo-gang, een extremistische vrouwenbende die er alles aan doet om de rollen in deze wereld om te draaien. Valentina wordt meegenomen door de leider van de bende, de 19-jarige Alex. Langzaam wordt Valentina klaargestoomd voor de ultieme beproeving: het vermoorden van Zéro.

Maar wanneer het moment daar is en niets haar nog in de weg lijkt te staan, wil Valentina zijn leven niet nemen. Omringd door haat ontstijgt Valentina de groep en besluit ze haar eigen weg te kiezen in een wereld vol extremen.

Regievisie

Ningyo is een verhaal over balans vinden in een wereld van uitersten. Om het universele karakter van de film te benadrukken werken we met een mengelmoes van verschillende culturen en invloeden, zowel in de vormgeving als in de casting van onze acteurs.”

“Om de scheiding tussen mannen en vrouwen te versterken spreken alle mannen in deze wereld Engels. Ook om het metropolistische karakter van de stad te benadrukken. De vrouwen zijn een afspiegeling van alle vrouwen over de hele wereld. Wat hen bij elkaar brengt, is het feit dat ze vrouw zijn, niet dat ze allemaal West-Europees of wit zijn. De hoofdtaal tussen Valentina en Alex is Nederlands en Vlaams. De rest spreekt Chinees, Hindi en Russisch. Wanneer ze communiceren is dat in hun eigen taal maar iedereen verstaat elkaar. Hun culturele achtergrond geeft de groep een divers karakter waarin verschillende culturen en etniciteiten afgevaardigd zullen zijn.”

“De afgelopen jaren op de Filmacademie is er één les die mij het meest is bijgebleven; er moet een balans zijn tussen de vorm en de inhoud. In de juiste verhouding tilt het je film naar een hoger niveau. Bij disbalans valt je film uit elkaar. In het tweede jaar heb ik met mijn film Nadya een inhoudelijk verhaal verteld met weinig vorm. In het derde jaar maakte ik met Run Baby Run een film met een duidelijke stijl en minder focus op de inhoud. Met deze film combineer ik het beste van deze twee werelden.”

Over de maker

Timo Ottevanger groeide op in Rotterdam, waar hij als kind vroeg in aanraking kwam met theater. Op 11-jarige leeftijd speelde hij al de hoofdrol in Oliver! van Joop van den Ende. Sindsdien heeft Timo veel geacteerd in voornamelijk theaterproducties.

Na zijn middelbare school stond Timo voor het eerst op een grote filmset toen hij een rol speelde in de film Carmen van het Noorden. Meteen was hij gegrepen door de magie van het film maken. Al snel maakte hij de overstap om zelf te gaan regisseren en zijn eigen ideeën op het witte doek te verwezenlijken.

Timo studeerde in 2018 af aan de Nederlandse Filmacademie in de richting Regie Fictie.

Must-see, omdat:

  • 1. De wereld van de film symbool staat voor de polarisatie die zich in allerlei vormen manifesteert in onze eigen wereld door verschil in religie, etniciteit, sociale klasse en sekse.

  • 2. Het verhaal ook gaat over het vinden van je eigen identiteit als vrouw binnen een verdeelde wereld.

  • 3. Het verhaal een breed publiek aanspreekt en hen op een interessante manier aan het denken zet over universele problemen in maatschappijen.

Ningyo is een verhaal over balans vinden in een wereld van uitersten.”

Timo Ottevanger