Vilshult: An Amsterdam Picture from IKEA

Wie kent ‘m niet? De zwart-witfoto van een Amsterdamse gracht met op de voorgrond een rode fiets. Je hebt hem vast weleens in een hotelkamer of studentenhuis zien hangen.

Cinetree & CineSud delen 'Vilshult: An Amsterdam Picture from IKEA'.

Over de film

Filmmaker Tom Roes besloot met het IKEA-symbool zijn eigen kamermuur te versieren. De reactie van vrienden: algemene afkeuring. Zij zagen de poster vooral als een bewijs van wanssmaak. De vieze duiven, volle prullenbak en rommel op de voorgrond, de afgeragde fiets, de bladerloze bomen op de achtergrond, de middelmatige kadrering: het zou de beste foto nog verpesten.

Toch is ‘ie goed voor een half miljoen verkochte exemplaren en is hij opgeslagen in ons collectief geheugen. Roes besluit uit te zoeken wie deze foto heeft genomen en hoe die, eigenlijk onbedoeld, in de schappen van IKEA terecht is gekomen. Via de broer van de fotograaf in Los Angeles, de ex-vriend in New York en IKEA’s Deense hoofddesigner ontrafelt hij een wonderlijk verhaal dat het leven van een succesvolle fotograaf verbindt met een ruzie tussen twee geliefden, het businessmodel van een internationaal warenhuis en de tsunami uit 2004. Een verhaal over immens verdriet en een rode fiets langs de Amsterdamse grachten op een frisse lentedag, twintig jaar geleden.

Over de maker

Tom Roes groeide op in het Brabantse Vught maar wist als kind al waar hij uiteindelijk terecht zou gaan komen: Amsterdam. Aldaar studeerde hij Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Bij studentenzender Campus TV leerde hij een camera vast te houden.

Na een kort avontuur bij jeugdzondes CQC en Geenstijl ging hij als regisseur en samensteller aan de slag te gaan bij onder andere De Rekenkamer, Mindf*ck, De Keuringsdienst van Waarde, Broodje Gezond en De Proefkeuken. Ook is hij oprichter van het YouTube-kanaal Survival Guide to the Dutch en draagt hij sinds de begindagen bij aan De Speld. In 2015 maakt hij voor 3LAB met drie vrienden Back to 2015, een zoektocht naar de nalatenschap van de Back to the Future-trilogie.

Must-see, omdat:

  • 1. Iedereen deze foto kent, “maar hem nooit zou kopen …”

  • 2. Het verhaal achter deze op het oog random foto bijzonder is.

  • 3. Het een van de meest nietszeggende, maar wereldwijd bekendste foto’s van Amsterdam is.

“Hoe is nu juist deze, best wel middelmatige foto van Amsterdam, in de schappen van een van de grootste winkelketens ter wereld terecht gekomen?”

Tom Roes