Voor je de grond raakt

  • 2014
  • Drama
  • 12 minuten

Tijdens een avondje oppassen wordt Steven’s grootste nachtmerrie werkelijkheid: hij laat het leven van de één jaar oude Levy uit zijn handen glippen. In een kwestie van seconden kan alles veranderen.

Cinetree deelt 'Voor je de grond raakt'

Over de film

Het is een normale doordeweekse dag. De twintigjarige student Steven past een avondje op de één jaar oude Levy bij zijn vertrouwde oppasadres. Door een stom, bijna terloops ongeluk laat hij het leven van Levy uit zijn handen glippen. Gedreven door schuld neemt hij beslissingen waarvan hij nooit had gedacht dat hij die zou kunnen maken.

Het idee van de film ontstond bij Bart en Sophie tijdens een dagelijks treinritje, terwijl hun oog viel op een baby en haar babysitter. Omdat ze ook zelf ervaring hadden als babysitter, borrelde de vraag op wat je zou doen als er iets mis zou gaan met het kind van iemand anders. “Zouden wij het onszelf kunnen vergeven? Nadat we er even over gepraat hadden, kwam de centrale vraag omhoog: hoe ver zou je gaan in het ontkennen van deze verschrikkelijke realiteit? Vanaf dat punt zijn we gaan schrijven en fantaseren.”

Ondanks het zware thema deed de film het goed op enkele buitenlandse festivals, met onder meer selecties op het prestigieuze Interfilm Berlin en Odense International Film Festival.

Over de maker

Sophie van de Pol studeerde af aan de Toneelacademie van Maastricht. Als scenarist en regisseur maakte ze de korte film Roest (2012) en haar afstudeerfilm Voor je de grond raakt (2014). In 2018 maakte ze het bijzonder succesvolle Fucking Cola. Ze werkt momenteel voor diverse producenten aan verschillende projecten, van korte films tot bioscoopfilms. In haar werk is ze op zoek naar het wankele moment waarop je de controle nog net in handen hebt of juist net verliest. Haar werk is poëtisch, sensitief, gedetailleerd en licht humoristisch.

Bart van de Woestijne (1991) volgde de performanceopleiding aan de Toneelacademie Maastricht, die hij in 2014 afrondde. Opgeleid als performer beweegt hij zich altijd in het gebied tussen maker en speler. Hij had een hoofdrol in de korte film Suikertrip (2010) van Sia Hermanides en speelde in de korte film Roest (2012), waarvan hij zelf het scenario schreef. In het theater is hij werkzaam als schrijver en regisseur voor onder andere Dries Verhoeven en maakt hij zijn eigen werk. Zijn voorstellingen zijn voor hem een openbaar onderzoek, waarin hij samen met het publiek verschillende aspecten van het leven en de dood bevraagt. Ook in zijn films staat het onderzoek centraal – met name naar de menselijke geest – en probeert hij aan de hand van kleine, persoonlijke verhalen het universele aan te raken. Met een lichte toon behandelt hij zware thema’s, laat hij de tragiek van de mens zien, altijd met als hulpmiddel de taal en de poëzie.

Over de samenwerking zijn de twee stellig: “Waar Bart meer poëtisch werkt en schrijft, werk ik (Sophie, red.) meer psychologisch. Dat is een goede combinatie. De film is voor ons dan ook echt een Gesamtkunstwerk.”

Must-see, omdat:

  • 1. De film laat zien hoe één klein moment een leven kan veranderen.

  • 2. De innerlijke strijd van het hoofdpersonage voelbaar is.

  • 3. Het regisseursduo hun vroege talenten al laat zien.

“Dus we kunnen binnenkort op zoek naar een nieuwe oppas?”

Frank (Voor je de grond raakt)