The Lobster

Kijk je ogen uit.

€7,99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.

In Yorgos Lanthimos’ The Lobster (Juryprijs Cannes) krijgen vrijgezellen een maand de tijd om onder de gasten een partner te vinden. Zo niet, dan zullen ze in een dier naar keuze veranderen.

De Correspondent Co-founder Ernst-Jan Pfauth deelt 'The Lobster'

Vervloekte vrijgezel

door Vera Baur

In The Lobster volgen we de alleenstaande David (Colin Farrell), die terneergeslagen aankomt in een somber hotel waar hij zich bij het inchecken meteen mag uitkleden. De dystopische wereld waar we in zijn beland mag dan misschien op het eerste oog op die van ons lijken, maar ik betwijfel of er na de eerste scène nog veel realistische momenten van herkenning gaan komen. Het hotel waar David zich in bevindt is een retraite-meets-gevangenis voor alleenstaande mensen - een gegeven dat, erg zacht uitgedrukt, ondenkbaar is. De gasten hebben 45 dagen om een partner te vinden en daarmee terug te keren in de maatschappij. Wanneer dit niet lukt worden ze, logischerwijze, veranderd in een dier naar keuze. De absurditeit houdt daar nog niet op; wat volgt zijn bizarre rituelen, verbannen guerrillastrijders en onwerkelijke gedragscodes die The Lobster een werkelijk unieke film maken.

Met deze absurdistische leefregels uit regisseur Yorgos Lanthimos vrij direct kritiek op de stelletjes-maatschappij waarin wij leven. Het achterhaalde idee van het vinden van een partner als ultiem doel of over-gegeneraliseerd pad richting geluk en voldoening, wordt in The Lobster compleet ontleed en belachelijk gemaakt. De ouderwetse perspectieven op het belang van (en de druk op) het vinden van een partner worden vandaag de dag alleen nog maar sterker beïnvloed van buitenaf door de talloze dating-apps en programma’s. Lanthimos’ hilarische en hyperbole uitvergroting van ‘een relatie’ als dé primaire overlevings-tool haalt onze gevestigde stelletjes-cultuur volledig door het slijk.

Het moment dat protagonist David daadwerkelijk verliefd wordt, schijnt er opeens een veel zachter licht op de film. Lanthimos blijft met deze sentimentele twist of events nog wel steeds dicht bij zijn zwart-komische aard, maar creëert hiermee zeker ook ruimte voor de onschuld, naïviteit en hoop die schuilgaat achter beginnende liefde. Want romantische relaties zijn dan vaak het resultaat van een overlevingsstrategie, conventioneel verwachtingspatroon of extern erkend levenslot, maar wat velen bij elke swipe, like of heart werkelijk zoeken is natuurlijk echte liefde.

Must-see, omdat:

  • 1. Dit is de comedy waarvan je niet wist dat je ‘m nodig had. Happy in love, tevreden single of fulltime scharrelaar, deze film is een must-see voor elk liefdestype.

  • 2. Je hebt raar, je hebt bizar en dan heb je The Lobster. Bereid je voor op een briljante mix van zwarte komedie, sociale satire en liefdesdrama.

  • 3. Zie Colin Farrel zoals je hem nog nooit gezien hebt. De gewilde acteur begreep naar eigen zeggen vrij weinig van de film maar werd diep geraakt door het thema eenzaamheid.

Over de maker

  • Yorgos Lanthimos is een Griekse filmmaker en brak in 2009 door met het absurdistische Dogtooth waarvoor hij werd genomineerd voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. The Lobster is zijn eerste Engelstalige film waar hij meteen een internationale sterrencast voor wist te strikken.

  • Lanthimos staat bekend om zijn grote gevoel voor fantasie. En dat blijkt: zelfs de karakters krijgen bizarre namen toegewijd, zo speelt Rachel Weisz de Short Sighted Woman, gaat Léa Seydoux door het leven als de Loner Leader, John C. Reilly als de Lisping Man en wordt Ashley Jensen de Biscuit Woman genoemd.

  • Voor het script liet Lanthimos zich inspireren door zijn werkrelatie met Efthimis Filipou, zijn coscenariste met wie hij eerder de scenario’s schreef voor Dogtooth en het minstens zo geslaagde Alps.

“Now have you thought of what animal you'd like to be if you end up alone?”

Hotel Manager (The Lobster)

Deze film werd ook geselecteerd door Ernst-Jan Pfauth

Control

Kijk je ogen uit.

€7,99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.