Adam

Abla woont met haar dochtertje in Casablanca en heeft daar een kleine bakkerij. Ze biedt tijdelijk onderdak aan Samia, een jonge, hoogzwangere vrouw. Wat een paar dagen had moeten zijn, wordt een lange tijd waarin Abla en Samia steeds meer beseffen dat ze elkaar nodig hebben. Deze Marokkaanse Oscar-inzending is een teder kijkje in het leven van twee compleet verschillende vrouwen. Door de prachtige kleuren en fijne muziek waan je je even helemaal in Marokko.

Cinetree deelt 'Adam'

Must-see, omdat:

  • 1. De rollen van Abla en Samia ontzettend goed worden gespeeld door Lubna Azabal en Nisrin Erradi. De spanning en verbeten gelaatstrekken van Alba zijn spot-on en Samia’s acteerwerk is tranentrekkend. Ook het spel tussen Samia en Abla’s 8-jarige dochtertje Warda is vertederend wat de film een fijne luchtigheid geeft. De combinatie van deze ijzersterke personages maakt Adam een echte ode aan de vrouw.

  • 2. De film prachtige beelden laat zien van het Marokkaanse huishouden en bakkersleven. Stomend deeg, warm licht en donkere doorkijkjes in combinatie met de muziek van Warda zetten de sfeer perfect neer. Je kan de gebakjes bijna ruiken!

  • 3. Je door Adam veel leert over de cultuur rondom zwangerschappen en weduwes in Marokko. Seks en zwangerschap voor het huwelijk is er verboden en Samia’s worsteling als ongehuwde zwangere laat de pijn zien die dit teweeg brengt. Staat zij haar kind af ter adoptie, zoals ze had gepland?

Film in feiten

  • 1. Adam werd uitgekozen als de Marokkaanse Oscar-inzending. Dit is gezien het onderwerp erg bijzonder. In een interview met Trouw zegt regisseuse Touzani weinig problemen gehad te hebben met de Marokkaanse subsidiëring van de film - een teken dat er langzaamaan meer ruimte voor discussie rond het onderwerp komt.

  • 2. Het verhaal van Abla en Samia is gebaseerd op een ervaring van de regisseuse. Toen zij bij haar ouders inwoonde in Tanger, klopte daar op een dag een ongehuwde zwangere vrouw aan. Touzani’s familie besloot de vrouw tijdelijk onderdak gegeven en heeft haar begeleid tot het moment van adoptie. Toen Touzani zelf zwanger werd, kwam dit verhaal naar boven en besloot ze het script voor Adam te schrijven.

  • 3. Adam belicht een erg actueel probleem in Marokko. Vrouwen die zwanger worden voor het huwelijk komen voor grote problemen te staan. Pas sinds 2004 kan een moeder dan haar kind inschrijven en vrouwen zijn zelfs bang om in het ziekenhuis te bevallen, omdat ze kans maken op een gevangenisstraf. Touzani hoopt met Adam dit probleem in de Arabische wereld ter discussie te stellen.

"We have to close what has opened to give life"

Abla (Adam)