Before the Flood

Kijk je ogen uit.

€9,99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.

In deze inspirerende documentaire van National Geographic neemt acteur en VN-ambassadeur Leonardo DiCaprio ons mee op een drie jaar durende reis over de wereld, tijdens zijn zoektocht naar oplossingen voor het klimaatprobleem. Hoe ver is de aarde heen, en wat kunnen we er nog aan doen?

Duurzaam ondernemer Aart van Veller over 'Before the Flood'

Tijd voor goede voornemens: laat je inspireren door 'Before the Flood'

Je hoort het overal: “Denk aan het milieu! Red de planeet! Draag jouw steentje bij”. Campagnes schieten als paddestoelen uit de grond en commercials over global warming zijn niet meer van de buis te slaan. Normaal gesproken is klimaatverandering een thema dat je met een schuldgevoel kan achterlaten. Before the Flood laat echter een ander geluid horen. Ja, we moeten aan de bak met z'n allen, maar het is nog niet te laat. Er zijn namelijk hele concrete acties die je kunt ondernemen om jouw rol in dit verhaal te spelen.

Before the Flood is niet de eerste documentaire over dit onderwerp. Zo maakte voormalig vice-president Al Gore al in 2006 An Inconvenient Truth , verscheen in 2012 het prijswinnende Chasing Ice en zag je op Cinetree onlangs de documentaire Plastic Planet; een documentaire over plastic vervuiling. Het thema klimaatverandering is meer dan ooit relevant. De overheid, bedrijven en individuen zetten zich massaal in om hun steentje bij te dragen. Want als Before the Flood één ding heel goed duidelijk maakt, dan is dat de noodzaak tot actie. Duurzaam ondernemer Aart van Veller: "Als we nú in beweging komen, dan kunnen we een heleboel ellende voorkomen".

Voor Before the Flood reisde DiCaprio drie jaar lang de wereld rond om met diverse wetenschappers, biologen en andere invloedrijke personen (zoals Al Gore, Obama en de Paus) over het klimaatprobleem te praten. De documentaire begint met een persoonlijk verhaal van DiCaprio over ‘De Tuin der Lusten’; een schilderij van Jeroen Bosch dat de zondigheid van de mens aan de kaak stelt. In de introductie van zijn film vertelt DiCaprio over zijn eigen ervaring met het schilderij; dat het als kind jarenlang boven zijn wiegje hing, dat hij er altijd met belangstelling naar gekeken heeft en dat het voor hem zo mooi verbeeldt hoe ‘de wereld’ in elkaar steekt. Volgens DiCaprio toont dit kunstwerk onze toekomst als wij niet in actie komen. Hoe kunnen we dat voorkomen en wat kunnen we concreet doen? Niet lullen, maar poetsen.

Before the Flood is daarmee een toegankelijke documentaire, gemaakt voor een groot publiek, die naast de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering oplossingen aanreikt die voor ons allemaal bereikbaar zijn. Denk aan minder vlees eten, 'consuminderen' en gezamenlijk in de politiek, het bedrijfsleven en als individu andere keuzes maken. Het is de hoogste tijd voor goede voornemens, laat je inspireren door Before the Flood!

Wat kun jíj doen?

  • 1. Volgens de Plastic Soup Foundation (die een halt toe wil roepen aan de verontreiniging van de oceanen en zeeën) kunnen we al een heleboel veranderen als we het gebruik van wegwerpplastic voorkomen en zoveel mogelijk spullen zélf meenemen (thermosbekers, tassen, etc.). Bring Your Own!

  • 2. Ken jij de Great Bubble Barrier al? Met deze enorme luchtbarrière moet voorkomen worden dat plastic in de zee en rivieren belandt. Help mee met het schoonhouden van ons water, en steun de barrier met een klein bedrag.

  • 3. Ook By the Ocean We Unite streeft naar het voorkomen van plasticvervuiling in onze oceanen. Om deze vervuiling tegen te gaan, organiseren zij (zeil)expedities om mensen anders te leren omgaan met plastic. Bekijk de National Geographic serie Plastic Sailors (waarin onze eigen Cinetree-founder Hanna Verboom een week lang de zee op ging) op de website van By the Ocean We Unite.

“The time to answer the greatest challenge of our existence on this planet is now. You can make history or be vilified by it.”

Leonardo DiCaprio (Before the Flood)

Kijk je ogen uit.

€9,99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.