La Pianiste

Bijna vijftien jaar na publicatie van het omstreden boek 'Die Klavierspielerin' van Elfriede Jelinek, koos Michael Haneke ervoor dit heftige verhaal te verfilmen. Het leven van de (schijnbaar) gevoelloze pianolerares Erika Kohut roept ook in handen van Haneke afschuw, onbegrip en verontwaardiging op bij zijn publiek. De reacties zijn een direct effect op de onderwerpen die 'La Pianiste' aansnijdt.

Halina Reijn deelt 'La Pianiste'
Zoveel liefde, zoveel haat
Door Laura Messina

Heftige onderwerpen? Om te beginnen zien we het effect van een ziekelijke relatie tussen moeder en dochter. Nu zijn moeder-dochter relaties vaker ingewikkeld, maar in dit geval heeft het obsessieve gedrag van Erika’s moeder een bom onder de relatie gelegd. Hoewel haar moeder altijd gehoopt heeft dat Erika succesvol concertpianiste zou worden, heeft ze het nooit ‘verder geschopt’ dan pianolerares. Die teleurstelling oefent een enorme druk uit op de relatie van de twee vrouwen. Want of je nou veertien of veertig jaar oud bent, het blijft vreselijk om een van je ouders teleur te stellen.

 

In het geval van Erika en haar moeder is de haat/liefde-verhouding nog een stuk extremer dan de gemiddelde moeizame relatie. Erika is veertig jaar, woont nog altijd met haar moeder samen en slaapt zelfs in één bed met haar. Deze benauwende relatie zorgt ervoor dat Erika’s moeder haar nog altijd klein houdt en ze niet de kans krijgt om haar eigen keuzes te maken. De gevolgen van die verstoorde relatie maken de film zo controversieel want Erika’s moeizame communicatie met anderen, onderdrukte emoties, seksualiteit en veel agressie zorgen voor schokkende situaties.

En dat is waar  La Pianiste  echt pijnlijk en onbegrijpelijk wordt, want de manier waarop Erika met haar problemen omgaat, spreekt niet iedereen aan. We zien hoe Erika zichzelf meermaals verwondt en haar seksuele frustraties uit door stelletjes te bespieden en veel peepshows te bezoeken.

Waar dit voor sommige mensen een reden kan zijn om de film niet te willen zien, is het wél hoe Haneke (bewust) zijn films vormgeeft. Zijn werken zijn nooit gericht op identificatie met de personages - dat is niet het doel en niet het effect van zijn films. Van  La Pianiste  hoef je dan ook geen volledig afgerond portret van Erika te verwachten waarmee je al haar keuzes en acties kunt verklaren. En ook dat maakt de film juist weer tot een typische ‘Haneke’: het levert geen compleet verhaal af met antwoorden op al je vragen, maar laat vrijwel alles over aan je eigen interpretatie. En dat maakt  La Pianiste    zo bijzonder; een kille maar meeslepende studie van de menselijke psyche.

Must-see, omdat:

  • 1. La Pianiste is gebaseerd op het boek Die Klavierspielerin van schrijfster Elfriede Jelinek, die in 2004 de Nobelprijs voor de Literatuur won.
  • 2. Zowel Isabelle Huppert als Benoît Magimel voor hun rol tot beste actrice en acteur werden benoemd op het Filmfestival van Cannes.
  • 3. Al het pianospel van Erika in de film écht Isabelle Huppert is: ze heeft jarenlang piano gespeeld en speciaal voor haar rol in La Pianiste het oefenen weer opgepakt. Als dat geen toewijding is!
“After all, love is built on banal things."
Erika Kohut (La Pianiste)
Kijk La Pianiste op Cinetree
  • Michael Haneke
  • 2001
  • Isabelle Huppert, Annie Girardot, Benoît Magimel
  • Drama, Music
  • 131 minuten
  • 14 mei
Artikelen

Deze films werden ook geselecteerd door
Halina Reijn



Filmclub

Join the club!
€5,99 p/m
  • Altijd 10 films die je gezien moet hebben
  • Wekelijks nieuwe filmkeuzes
  • Introducties door Cinetree Curators
  • Exclusieve uitnodigingen & extra’s
  • Elk moment opzegbaar
  • 30% korting op huurfilms uit het archief!

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Cinetree
in de media