Only Lovers Left Alive

Een teruggetrokken muzikant wordt herenigd met zijn geliefde. Hun romance, die al een paar eeuwen loopt, wordt verstoord door een jonger zusje met een eigen wil.

Cinetree Staff deelt 'Only Lovers Left Alive'
Even eeuwig leven

Het fijne aan Jim Jarmusch is dat hij zijn publiek niet onderschat. Daarbij zijn de werelden die hij optrekt in zijn film altijd vol van sfeer, textuur en dat ene extra waar je net niet je vinger op kunt leggen. Vaak wordt je ergens middenin gegooid zonder dat het ergernis zal oproepen. Zelfs (of misschien wel juist) spartaans geschoten en vertelde zwart-witfilms als Stranger Than Paradise en Down By Law lijken zo naakt, maar toch voelen ze magisch realistisch. Kun je nagaan wat er gebeurt als hij nog eens echt inzet op sfeer en romantiek.. Het resultaat van een van deze pogingen is Only Lovers Left Alive, een van de beste vampierfilms (je leest het goed) ooit gemaakt.

Adam (Tom Hiddleston) heeft zich teruggetrokken in zijn huis in Detroit, omringd door vintage gitaren, opname apparatuur en wat exotischere instrumenten her en der. Hij is verveeld door zijn legende en lange, lange leven. Al een paar eeuwen dwaalt hij over aarde, maakt kunst, ziet mensen komen en gaan, ziet de tendensen van beschavingen komen en gaan. Hij kijkt uit naar herenigd worden met zijn grote liefde, Eve (Tilda Swinton). 

Jarmusch’ films kabbelen, maar dan wel als een rivier waarbij de bedding belegd is met rijke ideeën. Zijlings commentaar op het menselijk bestaan, impulscontrole, de waarde van het leven, eeuwigheid afgezet tegen momentopnames, een knipoog naar een legende uit het grote canon der wereldliteratuur–het komt allemaal voorbij in Only Lovers Left Alive. Neem daarbij de broeierige soundtrack, de zwoele beelden en het feit dat je gedurende de film misschien een paar keer bij jezelf  moet checken of je nu echt zulk driedimensionaal filmplezier uit een vampierfilm haalt, en je hebt een film die zich uitstekend leent voor de zich opdringende herfst. De nacht valt steeds sneller, dus kruip op de bank met deze mooie, versluierde film.

Film in feiten

  • Er zat eerst een actiescène aan het begin van de film. Toen schrijver/regisseur Jim Jarmusch werd gevraagd er meer in te stoppen besloot hij alle actie er juist uit te halen.
  • Het idee achter de namen Adam & Eve kwam voor Jarmusch niet uit de Bijbel, maar van “The Diaries of Adam and Eve”, een obscuur satirisch werk van Martk Twain. Tijdens het draaien kwam hij er pas achter dat iedereen het als een Bijbelreferentie zag, maar toen was het te laat om het nog te veranderen.
  • Jarmusch wilde de film draaien op 35mm, maar was om budgettaire redenen genoodzaakt een digitale camera te gebruiken. Door een combinatie van oudere lenzen en belichtingstechnieken kreeg hij een beeldtextuur die hij alsnog bij de film vond passen.
  • Nederlander Jozef van Wissem trof Jim Jarmusch in New York en gaf hem een CD van luitmuziek. Dit beviel Jarmusch dusdanig dat hij hem vroeg samen te werken aan de soundtrack voor Only Lovers Left Alive.
“How can you've lived for so long and still not get it? This self obsession is a waste of living. It could be spent in surviving things, appreciating nature, nurturing kindness and friendship, and dancing.”
Eve (Only Lovers Left Alive)
  • Jim Jarmusch
  • 2013
  • Tilda Swinton, Tom Hiddleston, Mia Wasikowska
  • Comedy, Drama, Horror
  • 123 minuten

Deze films werden ook geselecteerd door
Cinetree Staff

Per film

Huur per Film
€2,99 / €5,99
  • Net uit de bioscoop
  • Klassiekers al vanaf 2,99
  • Op thema geselecteerd
  • Gehuurde films zijn 48 uur te bekijken

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Filmclub

Join the club!
€5,99 p/m
  • Altijd 10 films die je gezien moet hebben
  • Wekelijks nieuwe filmkeuzes
  • Introducties door Cinetree Curators
  • Exclusieve uitnodigingen & extra’s
  • Elk moment opzegbaar

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Cinetree
in de media