Demolition

Wanneer bankier Davis zijn vrouw Julia verliest in een genadeloos auto-ongeluk, blijkt zijn leven zonder Julia toch iets meer overhoop te liggen dan hij had verwacht. Gelukkig is daar klantenservice-medewerkster Karen, die wellicht een klein beetje evenwicht terug kan brengen in Davis’ leven… Of toch niet?

Regisseur Mea Dols de Jong over 'Demolition'

Rock bottom

Wie heeft er niet soms de behoefte om alle frustratie en ellende die je dagelijks met je meedraagt gewoon even volledig aan gorten te slaan? Jezelf lekker helemaal laten gaan en - dwars door alle barrières heen - de hele boel afbreken tot er geen stukje meer van over is. Dit is, echt waar, een hele gewone en normale behoefte waar we als mens (doorgaans) goed mee kunnen leven. Kalmte en beheersing, met zo nu en dan een klein slippertje, daar is helemaal niets mis mee. Maar wat nou als je het idee om “te breken met je oude leven” nét iets te letterlijk neemt? Helpt het, of is het hek dan van den dam…?

Voor Davis Mitchell heeft het slopen (of zoals hij het zelf noemt: “uit elkaar halen”) van voorwerpen wel degelijk een helende werking, en hoe gek ook; ergens gun je hem dat wel. Het is namelijk niet niks waarmee hij allemaal moet dealen. Zijn vrouw is net overleden, zijn strenge schoonvader is tamelijk veeleisend, zijn dagelijkse leven loopt eigenlijk compleet in de soep, en om alles nog nét een tandje erger te maken, weet Davis eigenlijk niet eens of hij wel echt van zijn ex-vrouw hield. En dat laatste… tja, dat laatste steekt toch een beetje. Want waarom is hij ooit met Julia in het huwelijksbootje gestapt? Was het dan toch liefde? Was het gemakszucht? Was het een complete desillusie of een gekke droom waaruit hij nu pas wakker wordt? Davis heeft geen flauw idee, en juist dát resulteert in een trigger voor een ‘totale ontregeling’ van Davis’ leven. Zonder het zelf door te hebben, bleek Julia de onbewuste lijm van zijn leven. En zonder lijm…

Toch staat Davis er niet helemaal alleen voor. Er is namelijk ook nog een interessante klantenmedewerkster van een snoepautomatenbedrijf met wie hij aan een interessante briefwisseling begint. Want juist op de avond dat zijn vrouw in het ziekenhuis overlijdt, blijft het zakje M&M’s waar hij zo’n zin in had aan één van de ringen in de automaat hangen. De medewerker achter de balie van het ziekenhuis kan David niet verder helpen; daarvoor zal hij toch echt contact op moeten nemen met het bedrijf van de automaat zelf. En dat hoef je David niet twee keer te vertellen. In openhartige brieven (die wel degelijk een klacht over het zakje M&M’s bevatten) schrijft Davis naar een medewerkster van het bedrijf, Karen, die nogal geïnteresseerd is geraakt in deze, toch wel heel bijzondere, klant.

Tussen Davis en Karen ontstaat een unieke, liefdevolle en ietwat vreemde relatie, waarbinnen zij elkaar zo goed als mogelijk proberen te helpen. Davis neemt Chris (de moeilijk hanteerbare zoon van Karen) onder zijn hoede, terwijl Karen, middels engelengeduld en het stellen van scherpe vragen, probeert om iéts van Davis’ diepe gevoelens boven te krijgen. Er lijkt rust te komen in Davis-en-Karen Land, maar dan zorgt een totaal escalerende avond voor een wel héél wervelend einde. Demolition is bij vlagen een tikkeltje bizar, maar vervelen zul je je zeker niet!

Must-see, omdat:

  • 1. Deze film werkelijk van het ene genre naar het andere duikt (en van het ene uiterste naar het andere uiterste) en de kijker daarmee meermaals volledig weet te desillusioneren. Als je de actuele Corona-crisis even wilt vergeten, is deze film het beste medicijn!

  • 2. De cast van Demolition er eentje is om ‘u’ tegen te zeggen. Jake Gyllenhaal en Naomi Watts samen in één film? Dat kan alleen maar tot iets geweldigs leiden (en dat doet het ook).

  • 3. Demolition niet alleen zeer vermakelijk en intrigerend is om naar te kijken, maar ook een aantal wijze lessen meegeeft. Wanneer weet je wat echte liefde is? En redden we het eigenlijk wel alleen?

“There was love between us, your daughter and I, it's just that I didn't hold onto it well enough.”

Davis (Demolition)

Deze films werden ook geselecteerd door Mea Dols de Jong

The Place Beyond the Pines

La La Land

God's Own Country

Figlia Mia

120 BPM

I Am A Woman Now

We Are The Best

Submarine

Het Echte Leven

Jean de Florette

Laurence Anyways

Mommy

Boyhood

Dogman