Like Father, Like Son

Kijk je ogen uit.

€9,99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.

Twee Japanse gezinnen, de een van een succesvol zakenman, de ander van een simpele elektronica handelaar, komen erachter dat hun zoons bij geboorte zijn verwisseld. Nu staan ze voor de vraag: gaan ze terugruilen? Of geldt opvoeding sterker dan een bloedband? Prachtig drama van de geroemde Japanse filmmaker Hirokazu Kore-Eda (o.a. Shoplifters).

Actrice Melissa Drost over 'Like Father, Like Son'

Ozu meets Linklater

Als je wilt weten hoe het Japanse gezinsleven evolueerde tussen de jaren ’30 en de vroege jaren ’60, dan bij het oeuvre van Yasujirō Ozu aan het juiste adres. Diens films zijn vrijwel synoniem met gemoedelijke weergaven van de verhoudingen van gezinnen in het land van de rijzende zon. Maar Ozu is niet meer, en we zijn inmiddels een goede 54 jaar verder sinds zijn laatste film. Gelukkig is er Hirokazu Kore-Eda om ons te laten zien hoe er heden ten dage wordt geleefd.

Ozu’s stijl leunde sterk op de pictorale traditie van Japanse schilderkunst en de geometrische architectuur (zijn shots oogden vaak relatief ‘plat’, de camera stond relatief laag bij de grond – ter hoogte van de ooglijn van iemand die geknield op de grond zat). In tijden waarbij technologie en stadsleven nog op de achtergrond aan het opdoemen waren, legde Ozu zijn camera af en toe zelfs neer op plekken buiten het verhaal, om even de omgeving zijn werk te kunnen laten doen. “Pillow shots” noemde hij ze; deze momenten van bezinning.

Hirokazu Kore-Eda neemt de moderne tumult en levendigheid meer mee in zijn stijl. De camera is vrijer, vaak handheld en het snijtempo ligt ook meer in lijn met moderne standaarden. Verwacht echter geen flitsende filmmakerij, maar meer iets als het Japanse equivalent van Richard Linklater (Boyhood) – de Amerikaan die ook met zulke simpele, maar doeltreffende middelen dichtbij emotionele verstandhoudingen kan komen.

In Like Father, Like Son pakt Kore-Eda een gegeven dat uit een pulproman zou kunnen komen, maar spint daar zulke mooie personages omheen dat het geheel tot leven komt. De tegenstellingen tussen twee gezinnen die samen tot een besluit moeten komen zijn niet altijd even subtiel, maar de manier waarop het gespeeld en gedoseerd wordt maakt dat de film oprecht en fris blijft voelen. Like Father, Like Son is een film vol emoties en dilemma’s, maar beschikt gelukkig ook over een goede dosis humor.

Must-see, omdat:

  • 1. De film talloze prijzen won en daarnaast ook nog eens bij Steven Spielberg in de smaak viel. Deze kocht de rechten via zijn DreamWorks, die nu bezig zijn met een Amerikaanse remake van de film.

  • 2. Je met een film van Hirokazu Kore-Eda vrijwel altijd goed zit. Kore-Eda wilde eigenlijk schrijver worden, maar rolde na zijn afstuderen een baan in als assistent bij TV Man Union. Van daaruit besloot hij zelf te willen regisseren en schoot hij zijn eerste film, Lessons from a Calf, in 1991.

  • 3. Like Father, Like Son de terechte winnaar was van de Juryprijs op het Filmfestival van Cannes.

“Together now.”

Ryota (Like Father, Like Son)

Deze film werd ook geselecteerd door Melissa Drost

Only You

Kijk je ogen uit.

€9,99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.