Victoria

Een jonge spaanse vrouw is net in Berlijn komen wonen. Tijdens een avond uit zorgt een flirt ervoor dat de nacht een uitzonderlijke wending neemt. Één nacht, alles in één ononderbroken take gefilmd.

Actrice Gaite Jansen over 'Victoria'
Filmische Victorie

Ga er goed voor zitten, zorg dat je niet naar de wc hoeft en dat je ogen uitgerust zijn–de komende 134 minuten zul je aan het scherm gekluisterd zijn. En na afloop van deze 134 minuten? Dan zal de adrenaline nog pompen, voel je nog zwemen van euforie, angst, intense opwinding én teleurstelling, zul je langzaamaan pas bemerken dat je niet bent gedrenkt in zweet, bier en rook. Victoria is ‘film’ in de volste zin van het woord, dus ga dat zien.

Er wordt een onmiddellijkheid toegeschreven aan het medium film die niet altijd behaald wordt. Wel werd het snel duidelijk dat het gevoel erbij te zijn, ’een moment ervaren’ als het hoogst haalbare werd gezien, maar de vertalingen hiervan lopen nogal uiteen. In den beginne was de camera vooral statisch en liet zoveel mogelijk in één oogopslag zien, maar al snel werd editing als een verlengstuk van het menselijk oog gezien en probeerden velen al dan niet het oog te slim af te zijn, of juist te ondersteunen met close-ups en wijde shots, om zo een compleet mogelijk overzicht van een actie te geven, en een verhaal zo sterk mogelijk uit de verf te laten komen. Maar de observerende camera die steeds langere takes kon vangen nam toch wel altijd een speciale plek in. 

De goede ‘long take’ balanceert tussen technische kunde en verhaaltechnisch pragmatisme. Een ononderbroken take geeft een compromisloos gevoel van ‘erbij zijn’ dat aan weinig andere kunstvormen gegeven is. Vaak wordt het dan ook ingezet om een moment uit te lichten: denk aan de openingshots van Orson Welles’ Touch of Evil, Paul Thomas Anderson’s Boogie Nights waarin de hoofdpersonages en situaties worden geschetst.. De bloedstollende actiescènes in Hard Boiled en Oldboy waarbij geweld als katalysator voor het verhaal wordt ingezet. Maar er zijn ook hen die graag dansen met hun personages, zoals de zwierige choreografieën van Max Ophuis in The Earrings of Madame de..” ofhet technisch vernuft van Cuaron in Children of Men en Gravity.

Het zijn shot die je bijblijven, en het is dus vanzelfsprekend dat men probeerde zo hele films te draaien. Maar de techniek was daartoe nog niet altijd in staat. Dit weerhield Alfred Hitchcock er niet van Rope te laten lijken op één take met trucjes die onlangs nog eens dunnetjes werden overgedaan in Birdman. Russian Arc was dan weer een van de eerste films die dankzij digitale technologie in één echte take gedraaid kon worden–maar eerlijk is eerlijk, erg ‘leuk’ om naar te kijken was het ook niet.

Victoria brengt al deze elementen samen: een fijne cast van bonte personages, een plot vol intrige en een cameraman die het heeft aangedurfd anderhalfuur met de camera op zijn schouder acteurs door een emotionele achtbaan in een nachtelijk Berlijn te volgen. Het resultaat mag er zijn: Victoria is film zoals film bedoeld is, vol rauwe emotie en ‘het gevoel erbij te zijn’ pur sang. Die schoonheidsfoutjes? Die maken de ervaring des te beter.

Must-see, omdat:

  • 1. Je na afloop van deze film vol adrenaline zit!
  • 2. Een fijne cast met bonte personages, een indrukwekkend verhaal en verrassend goede cameravoering.
  • 3. De film werd opgenomen in één ononderbroken take van 134 minuten. Ze hebben het geheel drie keer gedraaid, de laatste, derde take die op 26 april 2014 werd gedraaid is uiteindelijk de film geworden.
“Sonne.. I want to go with you.”
Victoria
Kijk Victoria op Cinetree
  • Sebastian Schipper
  • 2015
  • Laia Costa, Frederick Lau, Franz Rogowski
  • Crime, Drama, Thriller
  • 134 minuten
  • 6 mei 2019

Cinetree TV

Deze korte film werd geschoten met één drone in één take
09:55
Short
Deze korte film werd geschoten met één drone in één take
30 seconden met Victoria (Laia Costa)
0:30
Picks
30 seconden met Victoria (Laia Costa)

Deze films werden ook geselecteerd door
Gaite Jansen



Filmclub

Join the club!
€5,99 p/m
  • Altijd 10 films die je gezien moet hebben
  • Wekelijks nieuwe filmkeuzes
  • Introducties door Cinetree Curators
  • Exclusieve uitnodigingen & extra’s
  • Elk moment opzegbaar
  • 30% korting op huurfilms uit het archief!

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Cinetree
in de media