Sorry We Missed You

Spreading great stories

  • Nooit meer keuzestress. Altijd 20 films die je bijblijven

  • Meer dan een filmplatform: elke week nieuwe inleidingen

  • Van jouw bijdrage vertellen we nieuwe verhalen met jonge makers

  • Beschikbaar op iOS, Android en Samsung Smart TV

  • €7,99 na proefperiode. Altijd opzegbaar.

14 dagen gratis, daarna €7,99 per maand

In de nieuwste film van Gouden Palm-winnaar Ken Loach (I, Daniel Blake) maak je kennis met Ricky Turner: een vader die met zijn nieuwe baan als pakketbezorger het hoofd boven water probeert te houden. Met zo’n bizarre werkdruk als die van Ricky, is het een kwestie van tijd voor het fout gaat - niet alleen op werk, maar in het hele gezin.

Actrice Gaite Jansen over 'Sorry We Missed You'

Man met een missie

Door Vera Baur

De Britse regisseur Ken Loach is een van de grondleggers van de hedendaagse sociaal-realistische filmstroming in de Britse cinema. Eind jaren ‘60 - als vertakking van de Kitchen Sink dramas - bloeide het sociaal realisme, met Loach aan het stuur, op. De krachtige verhalen uit de pre-Thatcher periode vonden hun weg naar het witte doek. Opeens kwam de werkloze man uit de arbeidersklasse de spotlight in als boegbeeld voor de zware economische tijden, en de Britse cinema ontwikkelde zich tot een sociaal-maatschappelijk medium. Met de rug gekeerd naar het escapisme schetst het sociaal-realisme, op visueel sombere en realistische wijze, ‘a slice of life’ van het uitzichtloze arbeidersleven.

Financiële onmacht en politieke afhankelijkheid wakkerden de Britse filmmakers aan om films met een missie te maken. Met zijn film Kes (1969) hield Loach het land in z’n greep en legde de ongelijkheden van kinderen uit de arbeidersklasse binnen het Britse schoolsysteem bloot. Loach wilde de mensen activeren door ze te choqueren met het in beeld brengen van de leefomstandigheden en met de troosteloze toekomst van vele kinderen in Groot-Brittannië. Het was zijn unieke combinatie van realistische filmelementen - het casten van non-acteurs, filmen op locatie en directe cinematografie met intieme storytelling - die een emotioneel impactvolle en sociaal invloedrijke creatie opleverde.

Al is het ‘gritty’, oude Groot-Brittannië nog steeds een bron van boeiende verhalen (denk aan Kenneth Branagh’s Oscar-genomineerde Belfast, of Booker Prize-winnaar Shuggie Bain van Douglas Stewart), de moderne sociaal-realistische film heeft de (de)industrialisatie achter zich gelaten. Visionaire filmmakers als Andrea Arnold of Clio Barnard gebruiken de filmische en inhoudelijke conventies uit de sociaal-realistische film, maar positioneren zich met inclusievere personages en een unieke filmstijl binnen een breder werkveld. Zelfs zonder tragische economische crisis op de achtergrond is de sociaal-realistische beweging interessanter dan ooit. De nu 85-jarige Loach is ook niet blijven hangen tussen de vervuilende fabrieken en het Thatcher-tijdperk. Hij accepteert het “verbeterde” Engeland en zoekt zijn authentieke verhalen juist met op de achtergrond de moderne dienstenmaatschappij van het land. De arbeidersklasse verplaatst zich van de donkere mijnen naar de bestelbussen; nog altijd de uitvoerende kracht van het essentiële maar onzichtbare werk.

Loach introduceert in Sorry We Missed You een lichtelijk instabiele, maar hoogst herkenbare familie die financieel afhankelijk is van vader Rick’s zware baan. Loach richt zijn activistische vizier in deze film op de snelgroeiende wereld van pakketbezorging, waar Rick in is beland. Met zijn rake verhalen en altijd relevante boodschappen bewijst Loach met deze film nog steeds een hele grote speler te zijn, zowel binnen en buiten de Britse filmwereld.

Must-see, omdat:

  • 1. De film je weer even met beide benen op de grond zet. Inmiddels kun je in Nederland voor een paar cent extra de CO2-uitstoot van je bezorgde pakket compenseren, maar dat verandert niets aan de extreme werkdruk voor de bezorgers. Na het zien van deze film denk je wel een tweede keer na voordat je zomaar iets online bestelt.

  • 2. Sorry We Missed You, ondanks de financiële problemen en het verdriet, ook hoopvol is. Uiteindelijk is liefde voor elkaar het belangrijkste, en daaraan ontbreekt het de familie Turner zeker niet.

  • 3. Ken Loach weer precies heeft gedaan waar hij goed in is: een actueel probleem op een aangrijpende, realistische manier op de kaart zetten. Sorry We Missed You voelt zó levensecht dat je vergeet dat je naar een speelfilm kijkt.

Film in feiten

  • 1. De Britse regisseur Ken Loach neemt het al meer dan vijftig jaar op voor de zwakkeren in de samenleving. Dat hij zich nu hard maakt voor pakketbezorgers, is ook voor de Nederlandse bezorgers waardevol: afgelopen jaar zijn er maar liefst 600 miljoen pakketten verscheept. Dat zijn er zo’n anderhalf miljoen per dag.

  • 2. Ken Loach gaf na een vertoning in Eye Amsterdam aan dat het verhaal van de film nog meevalt. Zo kende hij ook een verhaal van een man met diabetes die zijn doktersafspraken miste omdat hij anders geen pakketten meer kreeg toebedeeld. De bezorger stierf op z’n 48ste achter het stuur.

  • 3. Voor Sorry We Missed You werkte Ken Loach voor de derde keer op rij (na The Wind That Shakes the Barley en I, Daniel Blake) samen met scenarist Paul Laverty. Ook voor de rol van Ricky koos Loach een acteur (Kris Hitchen) waar hij eerder al mee samenwerkte.

“This is my family, and I'm telling you now, nobody messes with my family.”

Abbie Turner (Sorry We Missed You)

Deze films werden ook geselecteerd door Gaite Jansen

Drijfzand

Beast

Girl

The Florida Project

Stranger in Paradise

Beginners

Mustang

20th Century Women

Spreading great stories

  • Nooit meer keuzestress. Altijd 20 films die je bijblijven

  • Meer dan een filmplatform: elke week nieuwe inleidingen

  • Van jouw bijdrage vertellen we nieuwe verhalen met jonge makers

  • Beschikbaar op iOS, Android en Samsung Smart TV

  • €7,99 na proefperiode. Altijd opzegbaar.

14 dagen gratis, daarna €7,99 per maand