Midnight in Paris

Een nostalgische schrijver die in Parijs op vakantie is met zijn schoonfamilie komt ineens elke nacht in 1920 terecht.

De Correspondent co-Founder Ernst-Jan Pfauth deelt 'Midnight in Paris'
Jij leeft in de Gouden Eeuw

Het gaat erom met wat voor ogen je deze film kijkt, herinnert Ernst-Jan Pfauth ons. Want binnen de verhaalwereld van Midnight in Paris verschuift het perspectief al op slinkse wijze, maar als toeschouwer ben je evenzeer vatbaar voor de wispelturige nostalgie waarover de film spreekt. Het gras is namelijk altijd groener..

..aan de overzijde. Eenmaal daar aangekomen spreekt men daar van ander gras dat nog groener is, alwaar men weer spreekt van nog groener gras, enzovoort. Zoals Ernst-Jan Pfauth aan de lijve ondervond slaat Midnight in Paris daarmee ook de spijker op de kop. Waarschijnlijk denk je nog wel eens terug naar ‘die ene zomer’ toen je voor het eerst met iemand zoende, je eerste baantje kreeg, met vrienden in een geleende auto op vakantie door Oost-Europa trok.. Maar zat je toen ook niet af en toe met je hoofd ergens anders? 

Jij leeft nu in de Gouden Eeuw, puur en alleen al omdat dit is waar jij bent. Er gebeurt van alles om je heen. Technologie zal altijd beter en sneller zijn dan daarvoorafgaande jaren, hedendaagse kunstenaars zullen inferieur voelen aan oudgedienden. Maar vergeet niet: later kijk je erop terug en zul je het op waarde kunnen schatten. Dus maak je geen zorgen over vroeger of je eigen vooruitgang, het bekende kan afhankelijk van je stemming weer onbekend zijn, en vice versa, zoals stilte evenveel indruk kan maken als bombast. Zeg af en toe een afspraak af, herlees een boek, zet die ene plaat nog een keer op.. Herkijk Midnight in Paris nog eens en kijk iets dat je dacht te kennen met je ogen van nu. Misschien dat je er later nog eens met warme gevoelens aan terugdenkt.

Film in feiten

  • Het verhaal dat Gil bespreekt met Luis Buñuel is het plot van Buñuels film ’El Ángel Exterminador’ (1962)
  • Het schilderij van Adriana heet in werkelijkheid “La Baigneuse” (de badgast) en dateert uit 1928.
  • Allen probeerde de film al in 2006 te schieten met David Krumholtz in de hoofdrol, maar het budget kwam toen niet rond. Toen dit later wel lukte herschreef hij de hoofdrol voor Owen Wilson.
“I believe that love that is true and real creates a respite from death. All cowardice comes from not loving, or not loving well, which is the same thing.”
Ernest Hemingway (Midnight in Paris)
  • Woody Allen
  • 2011
  • Owen Wilson, Rachel McAdams, Kathy Bates
  • Comedy, Fantasy, Romance
  • 94 minuten

Deze films werden ook geselecteerd door
Ernst-Jan Pfauth

The Lobster

Geselecteerd door
Ernst-Jan Pfauth

The Gatekeepers

Geselecteerd door
Ernst-Jan Pfauth

Per film

Huur per Film
€2,99 / €5,99
  • Net uit de bioscoop
  • Klassiekers al vanaf 2,99
  • Op thema geselecteerd
  • Gehuurde films zijn 48 uur te bekijken

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Filmclub

Join the club!
€5,99 p/m
  • Altijd 10 films die je gezien moet hebben
  • Wekelijks nieuwe filmkeuzes
  • Introducties door Cinetree Curators
  • Exclusieve uitnodigingen & extra’s
  • Elk moment opzegbaar

Beschikbaar via web en app. Op tablet, desktop of mobiel.

Cinetree
in de media