Mommy
Kijk je ogen uit.
€9,99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.
Je kunt je familie niet kiezen; het overkomt je. Diane en Steve Després zijn gebonden door onvoorwaardelijke liefde, zoals alleen een moeder en haar kind dat kunnen voelen. Maar... ze zijn ook elkaars grootste vijanden. Op ongelofelijk kwetsbare wijze neemt Xavier Dolan in Mommy de kijker mee in de liefde van Diane en Steve, waarbij hoe dan ook je hart zal breken.
Door Michelle BroerOnvoorwaardelijke moederliefde
Onvoorwaardelijk, onbreekbaar en onmiskenbaar: een moeders liefde kent geen grenzen. Diane (Anne Dorval) wil alleen het beste voor haar zoon Steve (Antoine Olivier Pilon): ze droomt over zijn diplomering, zijn eerste vriendinnetje en zijn toekomst. Maar in het heden lijkt dit niet veel meer dan een fantasie. Steve is geen gemakkelijk kind, zijn ernstige ADHD en gewelddadige aard is voor zowel moeder als kind een enorme last. Zonder een vader om op te steunen, vechten ze met zijn tweeën uit alle macht voor hun geluk.
In Mommy zet regisseur Xavier Dolan alles op alles om de complexiteit van deze relatie te weergeven. De film verspilt geen enkel shot en raakt keer op keer een emotionele snaar. Dit is mede mogelijk doordat elk aspect van de filmische stijl de gemoedstoestanden van de hoofdpersonen weet te weerspiegelen. Zelfs de 1:1 verhouding van het beeld volgt de schommeling van het verhaal. Na een uur en een kwartier vol intense confrontaties en kwetsbare interacties vinden Diane en Steve, met behulp van hun lieve buurvrouw Kyla, een eerste beetje geluk. Het beklemmende vierkante beeld waarmee we het verhaal tot dan toe volgden, wordt breder en breder, aan de kant geduwd door Steve’s handen. Als kijker kun je, net zoals de personages, voor het eerst weer ademen.
Ook de functionaliteiten van de geluidsmontage worden door de filmmakers maximaal benut. Tijdens scènes waarbij Steve plotseling in woede uitbarst, dempt al het omgevingsgeluid en is alleen nog zijn stem te horen. Zo dringt elk van zijn woorden tot op het bot door. Het geluid wordt niet ingezet om de realiteit te representeren maar om een specifieke ervaring van de werkelijkheid op te roepen. Wanneer Steve een verdieping hoger dan zijn moeder zit, hoort hij het klikken van haar pen alsof ze naast hem zit. Zo weet Mommy perfect te symboliseren hoe de twee onlosmakelijk verbonden zijn.
Steve en Diane draaien constant om elkaar heen. Ze lijken tegelijkertijd te vechten om macht in het huishouden en om wie het meest van de ander houdt. Mommy neemt de kijker mee langs alle ups-en-downs die deze verhouding met zich meebrengt. Van dansen in de keuken tot huilen op de tegels, van een supermarktbezoek tot een ongeluk en van vrijheid en geluk naar eenzaamheid en bedrog. Terwijl de schaduw van je glimlach nog op je wangen te vinden is, rollen de tranen er alweer overheen. Mommy is meer dan een onvergetelijke film; het is een abstract kunstwerk waarbij elke kleur aanspraak doet op het diepste punt van je ziel. Dus hou je hart vast, slik de brok in je keel door en laat je meeslepen door Diane en Steve.
Must-see, omdat:
1. Mommy werd bekroond met de ‘Grand Prix du Jury’ en goed was voor een 9 minuten lange staande ovatie tijdens het Cannes film festival.
2. De cinematografie de gedachten van de personages op prachtige wijze weet te visualiseren.
3. Anne Dorval en Antoine Olivier Pilon acteren alsof hun leven ervan afhangt.
Steve Després (Mommy)“It’s just you and me, the rest is shit.”
Deze films werden ook geselecteerd door Mea Dols de Jong
Kijk je ogen uit.
€9,99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.