Lady Macbeth
Kijk je ogen uit.
€9,99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.
Een ouderwets kostuumdrama in een wel heel verrassend jasje: William Oldroyd’s 'Lady Macbeth' is alles wat je niet verwacht, en meer. Winnaar van maar liefst achttien awards, waaronder de British Independent Film Award voor Best Screenplay, Best Actress, Best Cinematography, Best Newcomer en Best Costume Design.
Door Bo CourantEen inwendige storm die niet meer wil gaan liggen
De associatie met Shakespeare is bij het horen van de titel snel gemaakt. Zelfs wanneer je eigenlijk niet weet welk toneelstuk of karakter hier precies wordt aangehaald, roept de naam ‘Macbeth’ een zeker koelbloedig personage op. Een kille vrouw met slinkse, moordlustige plannen. Misschien is het juist daarom extra verrassend wanneer het eerste shot met déze Lady Macbeth verschijnt. Een jong, fris, levenslustig meisje met een beeldschoon gezichtje en een lieflijke uitstraling. Alles wat je in eerste instantie niet bij een ‘Lady Macbeth’ verwacht had.
Regisseur William Oldroyd’s besloot om niet Shákespeare’s Lady Macbeth te verfilmen, maar een ándere versie van deze intrigerende dame: Lady Macbeth van Mtsensk (naar het boek van Nikolaj Leskov). Niet omdat Oldroyd dit nu per se een beter of spannender verhaal vond, maar omdat de sfeer in deze bewerkingen zo ongelooflijk intens en voelbaar is; dat hem dat vele malen interessanter leek. Dat bleek gelukkig een hele juiste keuze; vanaf de allereerste scène gaat de woekerende spanning volledig met je aan de haal.
Lady Macbeth begint met de bruiloft van de 17-jarige Katherine (Florence Pugh) en haar oudere ‘minnaar’ Alexander - aan wie het jonge meisje door haar vader is uitgehuwelijkt. Van enige liefde of aantrekkingskracht is in z’n geheel geen sprake; niet alleen blijkt Alexander nul interesse te hebben voor Katherine’s persoonlijkheid of karakter, ook haar lichaam of seksuele lusten lijken weinig met hem te doen. Wat hij dan wél doet op zo’n dag, blijft onduidelijk; het heeft in ieder geval weinig met Katherine te doen. Dat zou je natuurlijk als iets positiefs op kunnen vatten: geen mishandeling, geen verkrachting, geen inspannende of obligate dialogen. Maar er is ook zoiets als verveling; échte, fikse verveling.
Tot overmaat van ramp wordt door stiefvader Boris besloten dat het meisje voortaan niet naar buiten mag. “You’ll remain indoors!”, zegt haar verschrikkelijke huisbaas. “But I like the fresh air…”, stamelt ze voorzichtig. Geen effect; de opsluiting en tergende verveling blijven. Langzaam maar zeker begint in de vurige Katherine een onstilbare storm te woeden. Zo kalm als ze van buiten oogt, zo onstuimig is ze van binnen. En dat kán natuurlijk niet goed gaan. Wanneer zowel haar echtgenoot als stiefvader voor een zakenreis van huis moeten, heeft Katherine eindelijk het rijk voor zich alleen. En dan is deze pittige jongedame niet meer te houden. Met alle gevolgen van dien...
Wat drijft iemand tot waanzin? Wanneer sta je onder zo’n grote druk dat je enige oplossing geen grenzen meer kent? In het Lady Macbeth van William Oldroyd’s begrijp je voor het eerst het hoe en waarom van dit personage. En dat zal soms voor dubbele, vervreemdende gevoelens zorgen.
Must-see, omdat:
1. Deze film tot één van de grootste prijswinnaars van 2016 behoorde, met maar liefst drieënveertig nominaties en achttien (uiteindelijk) gewonnen prijzen. Uiteraard volledig terecht.
2. Lady Macbeth je meeneemt naar het Engeland van de negentiende eeuw. Hoewel dit misschien geen feelgood-movie is, kun je dankzij alle prachtige locaties, enscenering en filmbeelden tóch een beetje wegdromen.
3. De destijds negentienjarige Florence Pugh in Lady Macbeth de sterren van de hemel speelt. Niet voor niets sleepte zij met haar rol als Katherine meerdere prijzen en nominaties in de wacht.
Katherine (Lady Macbeth)“Through hell and high water, I will follow you.”
Deze films werden ook geselecteerd door Anne Barnhoorn
Kijk je ogen uit.
€9,99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.