Je aandacht verdient aandacht

In onze moderne wereld worden we overweldigd door visuele prikkels via telefoons, laptops en andere schermen, die allemaal vechten om onze kostbare tijd en aandacht. Hoe vormt ons kijkgedrag ons? Samen met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder zijn we hierin gedoken. In Cinetree Original Je aandacht verdient aandacht vragen we verschillende mensen naar hun mediaconsumptie, en onthult Erik de impact van onze aandachtscrisis op het brein.

Bekijk de trailer van 'Je aandacht verdient aandacht'

cJe aandacht verdient aandacht is ontwikkeld om bewustwording te creëren over de impact van mediaconsumptie op ons brein en gemoedstoestand. Cinetree-founder Hanna Verboom: “Net als velen ben ik verslaafd aan mijn mobiel. Zodra ik een onbewaakt moment heb grijp ik naar mijn device en begin te scrollen op social media of het beantwoorden van een volle whatsapp inbox. Steeds meer merk ik dat ik er overprikkeld van raak en niet kom tot wat ik echt wilde doen. Maar minderen lukt niet. Samen met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder ben ik hierin gedoken, we ondervroegen anderen en Erik laat zien hoe schadelijk dit ‘onschuldige’ multimediagebruik eigenlijk kan zijn. Ik ben heel erg trots op deze docu en daarmee de aftrap van een serie aan korte documentaires waarin we ons mediagebruik en de perspectieven die we als waar aannemen, onder de loep nemen.”

In de korte documentaire werpt hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder licht op hoe onze hersenen hunkeren naar visuele stimulatie maar tegelijkertijd niet van multitasken houden. Wat doet versnipperde aandacht met ons brein? Hij onthult de impact van deze aandachtscrisis op ons vermogen om diepgaand te ervaren en legt uit wat het brein nodig heeft. Erik Scherder: “Moeite doen is een workout voor je hersenen, terwijl oppervlakkig surfen op allerlei social media je hersenen lui maakt. Door steeds maar van Instagram naar TikTok naar Facebook en naar X te hoppen, neemt je aandachtscapaciteit af. En dat moet je niet willen!”

Naast het perspectief van Scherder en Verboom, delen ook drie Nederlanders hun persoonlijke worstelingen met aandachtscrisis. Ze uiten hun gevoelens van het missen van betekenisvolle momenten door het gebrek aan echte aandacht, het verliezen van kostbare tijd en geven tips hoe zij omgaan met overprikkeling.

De Cinetree Original short docu ‘Je aandacht verdient andacht’ is in opdracht ontwikkeld en geproduceerd door Medianauts en geregisseerd door prijswinnende documentairemaker Susanne Opstal. Fotografie en affiche Sophie Hemels.

“Als je iets wil laten beklijven, moet je er tijd aan besteden! Dan moet je de diepgang in.”

Erik Scherder (Je aandacht verdient aandacht)