Der Himmel uber Berlin

Sluit je aan bij Cinetree

Altijd toegang tot een afwisselende filmselectie én 30% korting op alle huurfilms.

Vanaf €6.99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.

Damiel is een engel. Hij beweegt zich tussen de mensen in Berlijn, altijd op afstand, totdat hij Marion tegenkomt. Voor haar wil hij zijn alwetendheid en onsterfelijkheid opgeven. [ 1987 | 128 minuten ]

Deze film is momenteel niet te zien op Cinetree

Kijk, ruik, proef, streel

door Liset Hamming

Waar was ik daar en wie en wat? Waar ben ik nu en wat en wie?

Het zijn de eerste twee zinnen van het gedicht ‘Ontwaken’ van Constantijn Huygens. Hij vraagt zich in dit gedicht af wat echter is, de droom of de werkelijkheid. Vierhonderd jaar nadat Huygens zich over deze vraag boog, stelt Wim Wenders aan het einde van de Koude Oorlog zich op eigen wijze dezelfde vraag. Waar ligt de grens tussen hier en daar, het eindige en het oneindige? Wat gebeurt er als je die grens over gaat? Het resultaat is een dromerige vertelling over de harde werkelijkheid van grenzen en de daarbij horende verlangens.

Der Himmel über Berlin’s hoofdrolspeler Damiel (Bruno Ganz, bekend als Adolf Hitler uit Der Untergang) is een engel die de mensen van heel dichtbij observeert. Hij hoort hun gedachten, loopt over hun wegen en staat stil bij hun twijfels en onzekerheden. Hij geeft troost, wat soms helpt en soms niet. Maar hij kan alleen maar dromen over hoe het is om te leven, een kat te voeren, de inkt van de krant aan je vingers te krijgen, met pen en papier gezichten te tekenen. Want hij voelt niets. Hij is er niet. Hij kijkt slechts toe.

Als Damiel verliefd wordt op de sterveling en werkloze trapezedanseres Marion (Solveig Dommartin) besluit hij het oneindige maar eenzame bestaan als engel te ruilen voor het eindige bestaan hier op aarde. Hij verkiest onze twijfel en onzekerheden boven die van het grote weten en gaat op zoek naar Marion. Zij dwaalt op aarde rond, dromend van een bestaan dat ertoe doet. Ze ziet slechts toeval en willekeur om zich heen en hunkert juist naar eenzaamheid omdat eenzaamheid betekent niks en niemand nodig hebben. Eenzaamheid betekent in haar ogen ‘heel’ zijn.

“Dat wat begint als een individuele zoektocht, wordt een verhaal over de liefde. Het op zoek gaan naar de ander, het andere, waardoor we hopen heel te worden.”

Geregisseerd door de in 1945 in Düsseldorf geboren Wim Wenders (Paris, Texas; Buena Vista Social Club; The Salt of the Earth) en uitgebracht in 1987, vóór het vallen van de Berlijnse muur, wordt de zoektocht van zowel Damiel als Marion gekenmerkt door de vraag naar het wel of niet bestaan van grenzen. Het is een existentiële vraag die in de film, zoals in het leven, op verschillende momenten naar voren komt. Je kan je afvragen of je híer bent of dáár en welke echter is, maar je kunt je ook afvragen waaróm je hier bent en niet ergens anders. Waarom ben je geboren in Berlijn en niet in Zutphen en waarom dan in West-Berlijn en niet Oost-Berlijn? Waarom heb je deze ouders en niet andere? Hoe willekeurig en toevallig zijn die gebeurtenissen en wat is de invloed daarvan op je leven? Of zoals Marion zich afvraagt: “Waarom ben ik ik en jij jij? Waarom is die met de bruine ogen mijn broer en niet die met die groene ogen op het perron aan de overkant?”

In je lichaam zijn, je lichaam ervaren - het is blijkbaar geen vanzelfsprekendheid. Onze tijd loopt over van de yogalessen, mindfulnesstrainingen en stilteweken om ons daarbij te helpen. Om ervoor te zorgen dat we hier zijn en nu leven. Kijk, ruik, proef, streel. “Neem een besluit” fluistert Marion ons toe. “Niet alleen de hele stad, maar de hele wereld maakt deel uit van ons besluit.” Met andere woorden: onze hele wereld verandert door het besluit dat we nemen. Door ervoor te kiezen nú en híer te zijn. Dan vinden we wellicht die oneindige eenzaamheid. Maar eenzaamheid is ook doodeng, en eindigheid maakt ons juist menselijk waardoor we voelen, ervaren en aanwezig zijn.

Dat wat begint als een individuele zoektocht, wordt een verhaal over de liefde. Het op zoek gaan naar de ander, het andere, waardoor we hopen heel te worden. Maar hoe ver gaan we daarin? Waar ligt de grens? En wat gebeurt er als we de grens over gaan?

"Toen het kind nog kind was, liep het met zwaaiende armen. Het wilde dat de beek een rivier, de rivier een stortvloed en deze poel de zee zou zijn. Toen het kind nog kind was, wist het niet dat het kind was. Alles was vol leven en al het leven was een."

Damiel

Deze films werden ook geselecteerd door Hanna Verboom

Je aandacht verdient aandacht

Proxima

Samen uit de schaduw

The Boat That Rocked

8 femmes

Maiden

The Glass Castle

Film Stars Don’t Die in Liverpool

Nothing But the Sun

The Motorcycle Diaries

Polisse

Madres Paralelas

Les Intranquilles

Animal

Un Triomphe

The Singing Club

Woman at War

Cowboys

Un Amour Impossible

Knight of Cups

Antoinette dans les Cévennes

The Hundred-Foot Journey

Perfetti sconosciuti

Monk

Ma vie de Courgette

Dolfje Weerwolfje

Hors Normes

De Wilde Stad

Lion

Amazing Grace

School Life

Jackie

Tomorrow

That Sugar Film

Florence Foster Jenkins

Nous Finirons Ensemble

Light as Feathers

Yao

Life Itself

Green Book

The Red Turtle

5 Broken Cameras

Gabrielle

The Diving Bell and the Butterfly

Jeux d'Enfants

After the Wedding

Medianeras

The Edukators

Good Bye Lenin!

170 Hz

Twenty feet from stardom

Le fabuleux destin d'Amélie Poulain

Once

Les Petits Mouchoirs

The Selfish Giant

Le ballon rouge

The Idiots

Still Alice

A Late Quartet

Winter's Bone

Home For Christmas

De rouille et d'os

Mandela: Long Walk to Freedom

Virgin Mountain

Jusqu'à la garde

I, Daniel Blake

Dheepan

L'Odyssée

Winter Sleep

Mon Roi

Human

The Immigrant

The Salt of the Earth

Life, Animated

The Party

American Hustle

Truman

Extra | Plastic Planet

Doof Kind

So Help Me God

La Grande Bellezza

Suffragette

45 years

Sluit je aan bij Cinetree

Altijd toegang tot een afwisselende filmselectie én 30% korting op alle huurfilms.

Vanaf €6.99 per maand na proefperiode. Altijd opzegbaar.